Trådlös laddning på linje 204

2014-09-04 11:13  
Solaris Urbino 12 Electric utrustad med induktionsladdning från Bombardier, ska trafikera sträckan i Berlin. Bussen på bilden i utförande för Düsseldorf och utan induktionsladdare. Foto: Solaris

Busslinje 204 i Berlin trafikeras från nästa år av induktionsladdade elbussar.

Därmed blir Berlin Europas första huvudstad som får en elbusslinje som laddas kabellöst. Trafikbolaget BVG och Berlins tekniska universitet får totalt omkring 4 miljoner euro i statligt stöd för att driva busslinjen, som löper mellan Bahnhof Zoologischen Garten till Bahnhof Südkreutz, totalt 6,1 km.

Fyra 12 meter långa bussar av typen Solaris Urbino 12 Electric kommer att användas. De blir av liknande typ som används i Düsseldorf, med drivlina från Vossloh Kiepe.

Men Berlinbussarna utrustas med Bombardiers system för induktionsladdning, Primove, som används för både spårvagnar och elbussar.

Vid ändhållplatserna finns laddsystem med kapaciteten 200 kW, som laddar batteriet tillräckligt för den 6 km långa resan på ett par minuter. Batteriet har kapaciteten 90 kWh.

Den laddstation som finns vid Bahnhof Zoo byggs på mark intill biblioteket för Berlins tekniska universitet. Laddstationen administreras av universitetet, som också har möjlighet att genomföra forskningsprojekt kring elbussverksamheten.

Som forskningsprojekt sträcker sig verksamheten till sommaren 2016. Därefter planerar trafikbolaget BVG för längre användning av elbussar i stadstrafiken.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt