Teslaägare testar ”Smart Summon” – försöker bli överkörd

2019-10-02 12:46  
Funktionen "Smart summon" har släppts som beta. Här testar en Teslaförare att bli överkörd av sin bil. Foto: Dirty Tesla/Youtube

Tryck på en knapp på telefonen och bilen kör på egen hand till dig. Den nya funktionen i Teslabilar har släppts i betaversion men testas redan på farliga sätt.

Funktionen kallas för ”Smart Summon”, ungefär smart inkallning, och är tänkt att användas på privata parkeringar eller uppfarter.

Men några Teslaägare testar den redan på andra platser.

På Youtube visar en Model 3-ägare hur han testar funktionen genom att gå i vägen för bilen, som stannar obehagligt nära hans fötter.

Ett annat exempel har lagts ut på Twitter med texten ”mitt första test av Smart Summon gick inte så bra”. Där låter ägaren sin Model 3 köra från en parkeringsplats till en annan med en väg emellan. Bilen är oroväckande nära att krocka med en bil som kommer körande på vägen. Båda bilarna stannar dock i tid.

Flera medier berättar dock att Tesla-ägare även har rapporterat mindre kollisioner vid Smart Summon-användning.

Tesla: Bilen observerar kanske inte alla hinder

The Verge skriver att funktionen har lett till kaos. En film som tidningen har publicerat visar en Tesla som har svårt att navigera bland andra bilar och fotgängare vid ett köpcentrum. Bilen kör fram och tillbaka och blockerar ett annat fordon som försöker köra in på parkeringen.

I samband med uppdateringen av programvaran, där Smart Summon fanns med, poängterade Tesla att det fortfarande är föraren som är ansvarig för bilen. Bolaget inkluderade även en varning: ”Du måste övervaka bilen och dess omgivning hela tiden, och ha den i sikte, för den kanske inte observerar alla hinder. Var särskilt försiktig i närheten av människor, cyklar och bilar som rör sig snabbt.”

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt