Tesla-utmanaren tar plats på börsen

2018-08-16 10:06  
Foto: Nio

Tesla vill lämna börsen – samtidigt introduceras utmanaren Nio på New York-börsen. Den kinesiska elbilstillverkaren lockar med en modell som levererar 355 km/h, och stationer där batteriet byts på tre minuter.

Elon Musk vill avnotera Tesla från börsen, och på bolagets hemsida skriver grundaren att Saudiarabiens investeringsfond ska hjälpa honom med detta. På andra sidan världen finns en framtida konkurrent som tänker tvärt om. Kinesiska elbilstillverkaren Nio har bland annat uppbackning av inhemska internetgiganten Baidu. Nu har Nio ansökt om en introduktion på New York-börsen, med målet att dra in över 16 miljarder kronor.

Företaget grundades 2014 och hette ursprungligen NextCar. Hittills har Nio hunnit släppa konceptbilen EP9, som under förra året slog världsrekord för elbilar – samt bruksmodellen ES8. Den senare är designad för massorna, och med ett pris strax under 600 000 kr anses modellen ligga i mittsegmentet. 70 kWh-batteriet ska ge bilen den svindlande topphastigheten 355 km/h.

Robot byter ut batteriet på tre minuter

Försäljningen av ES8 inleddes förra året men leveranserna kom igång först i juni i år. Nio hävdar att de har 17 000 kunder som står i kö för en bil, men hittills har man bara hunnit leverera 481 ordrar. I slutet av juni rapporterade Nio in en vinst på 62 miljoner kronor, men summan överskuggas av att man för 2018 har förluster motsvarande 4,5 miljarder kronor – och förra året backade Nio med 6,9 miljarder kronor. Det rapporterar Tech Crunch.

Läs mer: Elbilsutmanaren Nio på väg mot börsen

Till skillnad från Tesla kan man inte erbjuda ett laddnätverk, och i Kina skulle de flesta konsumenter ha stora problem med att ladda bilen hemma genom ett eget uttag. Nio har löst problemet med att upprätta stationer där en robot byter ut det dränerade batteriet mot ett fulladdat – en manöver som bara ska ta tre minuter.

Till detta kommer mobila ”laddnings-vans” som ska kunna leverera 100 nya kilometer till batteriet på tio minuter. Den första batteribytarstationen har redan invigts i Shenzhen, men Nio hävdar att Kina ska ha 1.100 stycken till år 2020.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt