Tesla gör miljardförlust

2016-08-05 09:40  
Under andra kvartalet levererade Tesla 14 400 fordon. Foto: Alamy

Teslas förlust ökade med 60 procent under andra kvartalet.

Elbilstillverkaren Tesla, världens kanske mest hajpade företag just nu, har flera problem att brottas med. Investeringar och utvecklingsprojekt slukar pengar och dödsolyckan med bolagets självkörande bil kastar en skugga över tekniken.

Det hindrar dock inte den karismatiske vd:n Elon Musk att komma med nya skarpa löften.

Tesla hade intäkter på 1,3 miljarder dollar under andra kvartalet, en ökning på drygt 30 procent jämfört med motsvarande period förra året. Samtidigt redovisar bolaget en ökad förlust på 293 miljoner dollar, eller cirka 2,5 miljarder kronor, en ökning med 60 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Bolaget levererade drygt 14 400 fordon under andra kvartalet och tillverkningen låg på 2 000 i veckan. Produktionskapaciteten uppges öka stadigt. Teslas mål är att leverera 50 000 fordon under andra halvåret, och 500 000 fordon under 2018.

Tesla har storsatsat på sin batterifabrik "Gigafactory" och håller på att utveckla en ny bilmodell, Model 3, vilket skenat i väg kostnadsmässigt.

Elon Musk erkänner att det senaste halvåret varit tufft.

– Vi har befunnit oss i ett produktionshelvete de senaste sex månaderna, sade han på en telefonkonferens på onsdagen och tillade att han personligen ska besöka alla underleverantörer som har problem, rapporterar Wall Street Journal.

Dödsolyckan, som inträffade i Florida i maj, har inte fått Musk att sänka farten med lanseringen av bolagets kommande autopilotsystem.

– Helt självkörande bilar (full autonomy) kommer fan så mycket snabbare än någon tror. Det vi håller på att utveckla kommer att golva folk. Det golvar mig.

För bara några dagar sedan blev det klart att Tesla köper den amerikanska solpanelstillverkaren Solar City för motsvarande 22 miljarder kronor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt