Sverige först med förarlösa flygplan i blandat luftrum

2007-06-06 23:00  

Sverige kan bli först i Europa med att låta små obemannade flygplan flyga i samma luftrum som vanliga flygplan.<br></br>- Vi ligger mycket långt framme både ifråga om flygregler och teknikutveckling, säger Erik Bergdahl på Luftfartsstyrelsen.

De obemannade flygfarkoster, så kallade UAVer, som nu utvecklas av en rad flygtillverkare och forskningsinstitutioner i Europa, ska senast år 2012 kunna flyga parallellt med det vanliga trafikflyget.

Det är målet för en större satsning på UAVer från EUs försvarsbyrå, EDA. Till en början ska man finansiera en förstudie med blygsamma fem miljoner kronor. Samtidigt bjuder man in EU-kommissionen, medlemsländerna och industrin att vara med och anta den väldiga teknikutmaningen.

"Detta är nyckeln till att expandera användningen av UAVer bortom den rena militära till övervakningsområdet och det kommersiella området, och att skapa en efterfrågan som europeisk försvarsindustri kan matcha", skriver EDA i ett pressmeddelande.

- I dag finns det inga UAVer integrerade med flygledningssystem för civila flygplan i Europa. Men Sverige kan bli ett av de första länderna i Europa där det blir möjligt, uppger Erik Bergdahl, UAV-inspektör på Luftfartsstyrelsen.

Saab ligger tekniskt långt framme med sitt civila UAV-projekt. Sedan i våras arbetar en grupp tjänstemän vid Luftfartsstyrelsen intensivt med att utarbeta flyg- och säkerhetsregler för hur de pilotlösa flygfarkosterna ska kunna verka jämsides med passagerarplan i allt luftrum.

I dag får små civila UAVer, under 150 kilo, bara flyga i avgränsade områden under 300 meters höjd i Sverige - och inte över flygplatser, tätorter eller folksamlingar. De måste också vara övervakade inom synhåll för operatören. Sex bolag har sådana tillstånd från Luftfartsstyrelsen.

Saab söker nu tillstånd att flyga med en UAV-demonstrator på 300-400 kilo i kontrollerat luftrum år 2008. Förhandlingar pågår med myndigheten om villkoren för detta.

- Det handlar om en experimentflygning, och därför kan vi godkänna den. I annat fall är det Europeiska luftfartsstyrelsen, EASA, som godkänner flygningar med så tunga UAVer, säger Erik Bergdahl.

Enligt Cecilia Loström, departementsråd på försvarsdepartementet, håller Försvarsmakten och Försvarets materielverk just nu på att undersöka om Sverige bör gå med i Europeiska försvarsbyråns satsning.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt