Fordon

Storsatsning på sjötrafik i Mälaren

Den 1 augusti inleds arbetet med att muddra farlederna in till Västerås och Köping. Syftet är att öka lastkapaciteten och sjösäkerheten längs farlederna.

Sjöfartsverkets muddringsprojektet, som går under namnet Mälarfarlederna, är en del i regeringens klimatpolitiska mål om att främja överflyttningen av godstransporter från land till sjö.

"Genom att muddra farlederna gör vi det möjligt för fler och större fartyg att nå fram till hamnarna i både Västerås och Köping. De båda städerna utgör en geografiskt viktig placering i det att man via hamnarna når ut till hälften av svenska folket och en tredjedel av svensk konsumtion inom en 15 mils radie", säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här