Snart börjar GM sälja vätgasbilar

2011-05-10 23:00  

Vätgas är det starkaste alternativet till fossila bränslen i bilar. Det anser GM, som ska börja sälja bränslecelldrivna fordon 2015.

<p>Det är bränslecellen som är alternativet till bensin och diesel. Inte laddhybrider eller renodlade elbilar.</p> <p>Marknadsundersökningar som GM:s europeiska dotterbolag Opel gjort visar att kunderna gärna vill ha tysta och rena bilar som drivs med el, men de ska kunna laddas på några minuter och ha lika lång körsträcka som en fossildriven bil. Oron för att bli stående utan ström är stor.</p> <p>- Det är önskemål vi inte kan erbjuda med batteridrivna elbilar, säger Rittmar von Helmolt, forskningschef för alternativa drivmedel vid Opel.</p> <p>Han ser inga möjligheter att batterier utvecklas dramatiskt under överskådlig tid. Målet på en miljon eldrivna bilar i Tyskland 2020 kommer att kräva 750 000 laddstationer.</p> <p>För att ladda elbilarna tvingas man använda el från nät som är långt ifrån gröna. Snittet i EU ligger på 421 gram koldioxid per kilowattimme el, i Tyskland 523 gram, i Storbritannien 643 gram och i Polen 943 gram.</p> <p>Lösningen på de olika problemen är enligt Opel den vätgasdrivna bränslecellen. Den har figurerat som framtidslösning sedan länge, men livslängd och pris har legat tekniken i fatet.</p> <p>Nu ser GM:s utvecklare att tekniken börjar bli mogen. 100 testbilar i vad som kallas generation 4 rullar runt i olika städer i världen. Bränslecellen håller i dag för en sträcka på 50 000 kilometer. 2015 ska en ny generation bränsleceller klara 200 000 kilometer. Då ska även vikten ha halverats till 130 kilo, mängden platina som behövs från 80 gram till 30 och kallstarttemperaturen ha sänkts från minus 25 grader till minus 40 grader.</p> <p>- Vi kommer att kunna lämna en tioårig garanti på bränslecellen, säger Stefan Berger, ansvarig för utvecklingen av bränsleceller vid Opel.</p> <p>Med bränslecellsbilen kan biltillverkare erbjuda räckvidder på 500 kilometer. Bilägaren kan tanka fullt på tre minuter, men i dag saknas den infrastruktur för vätgas som behövs för att tekniken ska bli framgångsrik.</p> <p>I samarbete med flera oljebolag planerar GM och andra biltillverkare att använda bensinstationer som finns i dag som tankställen för vätgas. Påfyllningen blir då lika enkel som att tanka bensin i dag.</p> <p>- För samma pris som 750 000 laddstationer för elbilar skulle vi få 2 000 tankställen för vätgas, säger Rittmar von Helmolt.</p> <p>Om vätgasen i dag kostar 15 euro per kilo vid tankstället, kan den kosta 10 euro per kilo år 2015, 6,6 euro per kilo 2020 och 5 euro per kilo 2030.</p> <p>Den stora fördelen med vätgas som energibärare är att den kan produceras med sol- och vindenergi under gynnsamma förhållanden, för att sedan lagras i bergrum tills den ska användas.</p> <p>Därmed kan bränslecellen möta framtida politiska krav på helt fossilfria drivmedel och kundernas krav på enkel och flexibel bränslehantering.</p>

Omvandlar kemisk energi till elektrisk

  • Bränslecellen omvandlar kemisk energi till elektrisk med hjälp av ett bränsle (vätgas) och ett oxidationsmedel (syre från luften).
     
  • Avgaserna består av vatten.
     
  • Företag som deltar i det tyska vätgasprojektet: Opel, Ford, Daimler, Renault-Nissan, Honda, Toyota, Kia, Shell, Total, Linde, Vattenfall, med flera.

Opel Hydro Gen4

  • Vätgasdriven bränslecellbil generation 4 (prototyp i dag).
  • Effekt: 73 kW.
  • Tankar 4,2 kg vätgas vid trycket 700 bar minus 40 grader.
  • Räckvidd per tankning: 320 kilometer.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt