Snabbtåg tyngst i rödgröna budgeten

2010-10-25 12:54  

I dag lade de rödgröna partierna fram sin skuggbudget. Den största tekniksatsningen gäller järnvägen och byggandet av två höghastighetsbanor.

De rödgröna vill satsa 100 miljarder kronor på järnväg och kollektivtrafik mellan åren 2011-2021.

Däri ingår byggandet av de första svenska höghastighetsbanorna (järnvägar för tåg som går 250 km/h eller snabbare) –  på sträckan  Järna-Linköping (Ostlänken) och Göteborg-Borås.


Som ett första steg vill S, V och MP satsa 760 miljoner kronor år 2011 och 2,4 miljarder 2012 i höjda anslag. 

Pengarna ska också gå till att förbättra kollektivtrafiken i Stockholmsområdet och till underhåll av järnvägsbanorna.

När det gäller tekniksidan vill S, V och MP också:

* Återinföra KLIMP, ett program som underlättar för kommuner och företag att satsa på miljövänlig teknik.

* Satsa 25 miljoner kronor extra per år på att förnya tunga fordon genom efterkonvertering.

* Höja koldioxidskatten med 10 öre 2011 och dessutom med ytterligare 7 öre 2012.  För att kompensera de som tar bilen till jobbet höjs reseavdraget med 75 öre 2011 och med 1, 5 kronor 2012.

* Ge 30 miljoner kronor fram till 2014  till fler biogasmackar och satsa 100 miljoner går för att förlänga och öka bidragen till solvärme och solel.

* Skapa innovationsprogram för 100 miljoner kronor per år ska öka industrins och tjänstesektorns konkurrenskraft och exportmöjligheter.

* Ge 100 miljoner kronor per år till Vinnovas program Forska och Väx.

* Införa kilometerskatt för lastbilar r 2013 (med  undantag för skogsindustrin i Norrland)

* 50 miljoner kronor ska göra att fler i glesbygd får bredband

De rödgröna vill också höja skatten på produktion av vattenkraft med 700 miljoner kronor och på produktionen av kärnkraften med 1 300 miljoner kronor.

De rödgrönas budget
 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt