Sensor gör att batterier kan laddas 5 gånger snabbare

2018-02-23 13:50  

Fem gånger snabbare snabbladdning – utan ny revolutionerande batteriteknik. Tack vare en ny sensor kan temperaturövervakningen bli bättre och laddtiden kapas rejält.

Utvecklingstakten på litiumjonbatterier är otrolig. Förbättringarna har överträffat analytikernas prognoser och vi marscherar stadigt mot längre räckvidder och lägre priser.

Men det har funnits en sak som påverkat etableringen av elbilar negativt – laddtiderna. Många anser att det helt enkelt tar för lång tid att ladda batterierna, även när det gäller snabbladdning.

Snart kan det dock vara så att det problemet är ur världen. Och detta utan några revolutionerande nya material eller batterityper, utan endast en ny typ av sensor.

Den stora begräsningen för snabbladdning av litiumjonbatterier har varit överhettning. Värmen får litium att anrikas vid anoden, vilket kan leda till en kortslutning – och i värsta fall brand och explosion. Därför har tillverkarna satt strikta tröskelvärden på vad batteriet tål baserat på värme.

Läs mer: Teslas drag: Så ska de säkra sitt litium

Men forskare vid University of Warwick har hittat ett sätt att mäta värme mer effektivt.

De har utvecklat en fiberoptisk sensor som de kan sätta in i en litiumjoncell. Sensorn skyddas av ett keramiskt lager och kan från sin inbäddade position mäta temperaturen mycket mer exakt än nuvarande system.

Forskarna testade sensorn i standar 18650-celler, samma typ som används i många elbilar, och upptäckte att man kunde ladda dem fem gånger snabbare än vad man tidigare trott var möjligt.

Läs mer: Svenska sensorer ger bättre batterier

Batterierna skadades inte av den ökade laddhastigheten. Förvisso innebär all snabbladdning att batterilivslängden minskar, men forskarna menar att om man endast använder den i undantagsfall, lär påverkan inte vara allt för stor.

Snabbare laddning kommer alltid på bekostnad av batteriets livslängd, men många konsumenter skulle välkomna möjligheten. säger forskaren Tazdin Amietzajew på universitets hemsida.

Utvecklingen kommer att fortsätta och Amietzajew säger att de under året ska publicera ytterligare genombrott. Forskaren säger att sensorn redan nu är redo för kommersialisering, men att laddsystem och elbilar behöver justeras för att klara de nya laddhastigheterna.

Det hela låter onekligen intressant. Att endast behöva stå fem minuter vid en snabbladdare istället för 25 kan vara en av de saker som accelererar elbilismen rejält.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL