Scanias krocktest – rammade sin el-lastbil med en Golf

2020-12-01 15:02  
Här krocktestas Scanias el-lastbil. Foto: Scania

För krocktestet av sin batteridrivna lastbil valde Scania att ramma sidan med en verklig bilmodell. ”Det utsätter strukturen för mycket större påfrestningar än om vi hade använt en barriär”, säger testchefen Mikael Littman.

Elektrifiering adderar en ny dimension till säkerhetstänket, och på Scania inleddes arbetet kring att utveckla korrekta simuleringar i och med lanseringen av bolagets första hybridlastbil. Nu testas en lastbil med renodlad eldrivlina – där målet är att batteriet inte ska punkteras. Därför måste kraften från kollisionen fördelas ut i hela den kringliggande strukturen, och fångas upp av deformationszoner.

– Vi kör simuleringar igen och igen, i olika hastigheter och vinklar. Simuleringen är ett kraftfullt verktyg som är både snabbare och billigare än sin fullskaliga motsvarighet. Vi utgår sedan från simuleringarnas resultat som grund för våra faktiska test, säger Scanias testchef Mikael Littman på hemsidan.

Läs mer: Scania miljardinvesterar i batterifabrik

När det väl var dags att krocktesta en fysisk el-lastbil så valde ingenjörerna att använda en Volkswagen Golf Mk7. Detta för att få till en så autentisk sidokollision som möjligt – för enligt Mikael Littman utsätter en verklig bil lastbilens struktur för mycket högre påfrestningar än om man använder barriärer. Se krocktestet nedan.

– Testandet är i allra högsta grad levande. Innan det faktiska krocktestet utförs så justerar vi parametrarna tills vi har en så perfekt kopia av ett verkligt scenario som det är möjligt att uppnå, säger Scanias testingenjör Jakob Leygraf.

Han berättar att krockens primära uppgift är att bekräfta att ingenjörernas beräkningar är korrekta. De omfattande förberedelserna inför kollisionen kan ta månader, detta inför något som sedan är avklarat på mindre än en sekund.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt