Fordon

Så ska Teslan bli billigare

Allt i Tesla-fabriken går i rött, svart, vitt och glänsande stål. Karosserna monteras av en lång rad robotar. Inga människor tillåts närma sig maskineriet som då stängs ner av sensorer. Foto: Linda Forsell
3 000 personer jobbar sida vid sida med de 160 robotarna på fabriken. Här monteras bildäcken. Foto: Linda Forsell
Tesla Model S har bara sålts i ett par tusen exemplar i USA, men nu planeras den första modellen för en bredare marknad: Tesla Gen III. Foto: Linda Forsell
En bil åker mellan stationerna på en förarlös vagn som följer automatiserade banor i golvet. Foto: Linda Forsell
Även om robotarna kan arbeta nonstop behöver människorna rast. En strid ström rör sig utåt när det är dags för lunch. Foto: Linda Forsell
Mark Coopersmiths ET Water tillverkar apparater som effektiviserar bevattningssystem. Deras kunder finns främst i Kalifornien med omnejd. Foto: Linda Forsell

Som första svenska tidning är Ny Teknik på plats i fabriken i Fremont där en av världens mest åtråvärda elbilar, Tesla, tillverkas. Med automatisering ska en billigare modell bli möjlig, Tesla Gen III.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här