Så ska Samsung dominera inom självkörande teknik

2018-05-16 16:06  
Foto: Samsung Strategy and Innovation Centre

Många bolag ser en lukrativ framtid i teknik för självkörande fordon. Nu siktar Samsung på att dominera området – och jätten har redan 1.000 ingenjörer som jobbar med den egna plattformen ”Driveline”.

Bolaget är världens största smartphonetillverkare, men Samsung har många strängar på sin lyra – och det är satsningarna på nya teknikområden som har hållit den koreanska teknikjätten flytande sedan 1930-talet. Nu har man tagit klivet in i bilbranschen, och det är tekniken kring självkörande bilar som lockar.

I tysthet har Samsungs ”Strategy and Innovation Centre” i Silicon Valley byggt upp företagets kunskap kring förarstödjande- och autonom teknik. Hittills har man plöjt ned över 800 miljoner kronor i en egen självkörande plattform.

Under knappt två år har 1.000 ingenjörer från Samsung och bilteknik-företaget Harman, som förvärvades 2017, arbetat med utvecklingen av hårdvara och mjukvara kring den egna plattformen ”Driveline”.

Läs mer: Nokias revansch – femte störst i Europa

Ytterligare en dryg miljard kronor har investerats i att kultivera framtida partners inom fem områden: Nästa generation av datorer, sensorer, mjukvara, kommunikation och användarupplevelse. Samsung har även skapat en speciell innovationsfond för bilteknik med drygt 2,5 miljarder kronor som ska investeras i företag som utvecklar intressant autonom teknik.

– Vi vet att det inte finns en partner som ensam kan klara av att göra allt – och vi vet också att vi inte kan klara av allt själva. Så vi tar lärdom av all den erfarenhet som finns inom industrin, och för samman de bästa bitarna vi kan hitta inom industrin i Drive-plattformen, säger Dave Andersson, teknikchef för området smarta maskiner vid Strategy and Innovation Centre till Autocar.

”Ledande inom alla affärsområden som vi berör”

Han konstaterar att bolaget har en styrka jämfört med många konkurrenter. De autonoma bilarna är i princip mobiltelefoner på hjul – och Samsung har redan tacklat många av de säkerhetsproblem som måste hanteras.

Läs mer: Ingenjörer hävdar att Tesla snålat på säkerheten – men Elon Musk slår tillbaka

Samtidigt ställer kunderna redan i dag höga krav på uppkoppling i sina fordon, och detta har tvingat många tillverkare att korta sina ledtider – med en försämrad kontroll. Dave Andersson berättar att många tillverkare besöker Samsung för att se hur de går till väga med sin teknikutveckling.

– Vi blir ledande inom alla affärsområden som vi berör. Vi skapade inte den första smarta telefonen, men vi hakade snabbt på trenden och blev en ledare – så som vi en gång gjorde inom konsumentelektronik, med kylskåp, tvättmaskiner, torktumlare och tv-apparater, säger han.

– Vad Samsung gör för bilindustrin är att föra in den här bredden av kapacitet, både avseende våra ingenjörers förmåga och ren produktionskapacitet. Detta kommer bli en omvälvande faktor inom industrin, säger Dave Andersson.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt