Så ska en riktig Saab se ut (del 5)

2010-02-17 13:38  

Både älskad och hatad. Det är de internationella reaktionerna på Ny Tekniks förslag till en upphottad Saab 96:a som framtidsbilen för Saab.

-Jag kan direkt säga att Ny Tekniks droppformade retro-Saab är ganska kontroversiell om jag känner mina läsare rätt, skrev Steven Wade i ett mejl till Ny Teknik i natt efter att han fått över bilder och texter i engelsk översättning.

Han har publicerat Ny Tekniks artikeltexter bildesignern Johan Wejedals Saabbilder i en artikel som snabbt fick över hundra kommentarer på Saabsunited.com.

Och han fick rätt. Det är många av Steven Wades läsare som inte alls gillar 96:an utan vill ha tillbaka Saab 900 i modernare tappning.

- Men jag tror ändå att Ny Teknik och Johan Wejedal är på rätt spår, med en vision om en mindre Saabmodell, skriver Steven Wade i sitt mejl till Ny Teknik.

I den artikel som Steven Wade skrev i natt om Ny Tekniks Saab-koncept tar han på sig rollen som djävulens advokat.

- Om nu bra retro är OK, varför då gå på en design som denna på en riktigt gammal Saab, i stället för en mer känd design som 900?, frågar Steven Wad i sin artikel.

Men efter att ha sagt detta vänder han på en femöring och säger att han mycket väl förstår tanken bakom den droppformade bilen.

- Formen och designen leder direkt tankarna till aerodynamik och en mindre bil. En 900 går inte att skala ned så enkelt utan är per definition en större bil, menar Steven Wade.

Läs hans fullständiga kommentar på Saabsunited.com här.

Han har också publicerat en artikel med fler Saabskisser av Johan Wejedal. Se både Ny Teknik-bilen och Johan Wejedals mer fantasifulla skapelser i bildspelet ovan.

Se Johan Wejedals bilar på Saabsunited.com här.

Läs Ny Teknik-artiklarna i engelsk översättning på Saabsunited här.

Efter att denna artikel publicerades på onsdagen kom designern Mikael Lugnegård in med en lång analys av vad en Saab ska stå för och hur den ska se ut.

Den ska vara långt ifrån en klassisk familjebil. Den ska inte vara lagom. Den ska inte smälta in i mängden. Den skall inte vara en dussinbil.

Saab ska vara en studie i utsökt design och estetik. Den ska tilltala hjärtat. Den skall vara vacker och unik, förförisk och utmanande. Den skall möta sin målgrupp med ett leende och en blink. Det omtalade men sällan uttryckta flygarvet skall bli klart och tydligt. Formen skall tala om fart och aerodynamik. Proportionerna skall vara klassiskt vackra med ett tydligt Saab-dna. Ytorna skall vara skandinaviskt rena och lätta. Saab ska vara en vacker bil, skriver Mikael Lugnegård och skickar oss bilden Saab Aero Heritage.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt