Så klarade El-forest transportkrisen

2010-03-18 07:48  

Det var nära att Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger inte fick köra den stora hybriddrivna skogsmaskinen El-forest på Energitinget förra året. Nu berättar El-forests vd Gunnar Bäck hur han löste krisen.

Uppdaterad med Tomas Kåbergs körupplevelse

Ny Tekniks utsände träffade Gunnar Bäck i Energimyndighetens monter på Energitinget 2010 och frågade hur det gick till slut när El-forestmaskinen vägrade starta efter den nattliga, strapatsrika trailerresan från Örnsköldsvik till Energitinget i Älvsjö vid den här tiden förra året.

Samma reporter var nämligen på plats tidigt på morgonen med kameran för att göra ett bildreportage av den unika skogsmaskinen som har elmotorer och växellådor på varje hjul och som batteriladdas med en liten dieselmotor som går på konstant, ekonomiskt varvtal.

Se bildspelet ovan.

Aj, aj, aj - den startar inte
Örnsköldsviksbon Krister Hildingsson, som kört maskinen på trailer från Örnsköldsvik i snöstormen natten mellan den 10 och den 11 mars 2009, höll som bäst på att spola El-forest ren från snö och smuts när Ny Teknik dök upp.

Allt var frid och fröjd ända tills Krister Hildingsson skulle köra in maskinen i en utställningshall där mässpubliken skulle få beskåda underverket och generaldirektör Kåberger skulle få provköra.

Då vägrade maskinen att starta. Krister Hildingsson ringde hem till Ö-vik för att få hjälp med felsökningen och då uppenbarades katastofen.

Omprogrammering över Atlanten
- Han berättade att han spolat av maskinen. ”Var har du spolat”, frågade jag och han sade att han spolat överallt – även under hytten. Då förstod jag vad som hänt – ett relä som styrde generatorn hade slagits ut av högtrycksspolningen, berättar Gunnar Bäck för Ny Teknik.

Gunnar Bäck jagade fatt i den person som konstruerat reläet.

- Han fanns i USA just då, men vi fick tag i honom och på en timme hade han programmerat om styrsystemet så att vi kunde få igång maskinen igen, säger Gunnar Bäck.

Tre maskiner i nollserien
Den maskinen som visades upp på Energitingen var den andra maskinen i en så kallad nollserie. Den skulle redan dagarna efter mässan levereras till beställaren Sveaskog.

- Vi har en maskin till i order i nollserien. Den kommer att levereras efter semestern. Sedan måste vi ta beslut om vi ska starta serietillverkning eller inte. Vi har en plan för en första ”batch” på tre maskiner och sedan en på fem maskiner, säger Gunnar Bäck.

Navväxlarna är dyra och komplicerade
De dyra och kritiska komponenterna, som det är lång leveranstid på, är navväxlarna som sitter i vart och ett av de sex hjulen tillsammans med elmotorerna.

-Men den allra dyraste enskilda komponenten utöver navväxlarna är själva hjulen med däck. Och kranen är också dyr förstås. Och den fyrcylindriga dieselmotorn på 74 kW är inte billig den heller, och inte elmotorerna på 30 kW. Hytten är dyr också, säger Gunnar Bäck.

Trots att det mesta är standardkomponenter är det långa leveranstider, 4-5 månader på de mest kritiska komponenterna.

Och trots standardkomponenterna är El-forest en unik maskin. Det är sammansättningen av komponenterna som är unik – och så styrsystemet.

- Styrningen är vår. Den är exklusiv för oss, säger Gunnar Bäck.

Fick Kåberger köra eller inte?
Hur gick det då med Tomas Kåbergers provkörning?

Ja enligt vad Gunnar Bäck berättade för Ny Teknik var Tomas Kåberger lycklig som ett barn när han till slut fick provköra maskinen i den tomma mässhallen.

Några dagar efter att den här artikeln publicerats förnekade dock Gunnar Bäck att han uttryckt sig så.

Men Tomas Kåberger mejlar till redaktionen och skriver: "Visst fick jag köra".

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt