Fordon

Så klarade El-forest transportkrisen

Gunnar Bäck, vd för El-forest i Örnsköldsvik. Foto: Lars Anders Karlberg
Krister Hildingsson spolar av El-forest efter nattens trailertransport från Örnsköldsvik till Energitinget i Älvsjö. Foto: Lars Anders Karlberg
El-forest har sex hjul mot normalt åtta för en skogsmaskin av det här slaget. Foto: Lars Anders Karlberg
El-forest drivs av elmotorer på varje hjul. Foto: Lars Anders Karlberg
Batterierna laddas av en dielsemotor som går på jämnt och optimalt varvtal. Foto: Lars Anders Karlberg
Energimyndigheten gick in med villkorslån i starten, Sveaskog har köpt den första maskinen och Volvo Technology Transfer har satsat riskkapital.
Uppfinnaren Lennart Lundström har sin bakgrund på ABB i Ludvika. Han fick hjälp av Roger Gustavsson på verkstadsföretaget Thordab i Örnsköldvik. Foto: Per ögren / Media-Bild, Sweden

Det var nära att Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger inte fick köra den stora hybriddrivna skogsmaskinen El-forest på Energitinget förra året. Nu berättar El-forests vd Gunnar Bäck hur han löste krisen.

Publicerad

Uppdaterad med Tomas Kåbergs körupplevelse

Ny Tekniks utsände träffade Gunnar Bäck i Energimyndighetens monter på Energitinget 2010 och frågade hur det gick till slut när El-forestmaskinen vägrade starta efter den nattliga, strapatsrika trailerresan från Örnsköldsvik till Energitinget i Älvsjö vid den här tiden förra året.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här