Så drabbas Saab och Volvo av Japankrisen

2011-04-05 23:00  

Både Saab Automobile och Volvo Personvagnar kan få problem med komponentleveranser från Japan redan den här veckan. De bekräftar de båda företagen för Ny Teknik

Här är de fullständiga svaren från Saab Automobiles inköpsdirektör Kjell Åke Ericsson och Volvo Personvagnars presschef Per-Åke Fröberg på Ny Tekniks frågor om komponenter från Japan.

Kjell-Åke Eriksson, inköpsdirektör på Saab i Trollhättan:

Är Saab beroende av komponenter från Japan?

- Ja, i mycket hög grad. Vi har sex direktleverantörer i Japan plus ett stort antal i Europa som är beroende av komponenter från Japan. Dessutom har vi sju japanska leverantörer för eftermarknad.


Hur påverkas ni av krisen?

- På kort sikt har det fungerat bra då vi haft material i transport som nått oss.

Köper ni växellådorna från Aisen-Warner?

- Ja, de automatiska transmissionerna köper vi från Aisen-AW.

Köper ni elektronik från Renesas, som fått stänga flera av sina fabriker i Japan?

- Nej
 
Vad importerar ni, vilka komponenter?

- Det handlar om allt från automatlådor till viktig elektronik.

När blir läget allvarligt?

- Risken är stor att vi drabbas snart då det är väldigt svårt med kommunikationen med våra leverantörer. Vår bedömning är att vi klarar oss i två veckor till, men på grund av osäkerheten i kommunikationen kan vi drabbas redan den här veckan.
 
Ser ni över era underleverantörer i Japan? Går det att byta bort era japanska underleverantörerna och hitta andra?

- Vi bevakar självfallet utvecklingen så gott vi kan. Automatlådorna från Aisen AW byter man inte hur som helst då det är komplicerade kompletta enheter de leverar. Där vi tittar på alternativ handlar det om enklare elmotorer och reläer till exempel. Men man måste hålla i minnet att sådant tar tid också.

 

Per-Åke Fröberg, talesperson för Volvo Personvagnar i Göteborg:

Är Volvo Personvagnar beroende av komponenter från Japan?

- Ja, i stor utsträckning. Volvo var ett av de första svenska industriföretag som började köpa elektronikkomponenter från Japan. Vi började för över 30 år sedan. I dag står japanska komponenter för cirka tio procent av värdet i en Volvo.

Vad importerar ni, vilka komponenter?

- Det mest av det som hör till ”infotainment” i bilen kommer från japanska företag, till exempel komponenter i ljudanläggningen, displayer och navigationssystemet. Ett annat exempel är styrenheten till luftkonditioneringen.

Ni köper hela växellådor från Japan?

- Ja, våra automatväxellådor kommer från Aisin-Warner, men vi förutser just nu inga problem med leveranserna därifrån.

Hur många leverantörer har ni?

- Vi har 30 stycken direktleverantörer, men de har i sin tur en mängd underleverantörer. En del av dessa har naturligtvis påverkats av katastrofen. Det kan röra sig om att elförsörjningen har slagits ut, att personalen inte kunnat ta sig till jobbet eller att man inte fått iväg sina leveranser.

När blir läget allvarligt?

- Vi har klarat de första veckorna bra och vi klarar den här veckan också. Längre tidsperiod än så går inte att bedöma i nuläget. Man får ändå komma ihåg att allting fungerar som tidigare i stora delar  av Japan.

Ser ni över era underleverantörer i Japan? Går det att byta bort era japanska underleverantörerna och hitta andra?

- Vi ser ständigt över vår bas av underleverantörer och de i Japan där inget undantag. Vi arbetar naturligtvis med att hitta andra leverantörer om det visar sig att de i Japan inte kommer att klara sina leveranser.


Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt