Renaults el-skåpbilar får längre räckvidd med bränsleceller

2019-10-22 16:45  
Renault Master ZE med bränsleceller som räckviddsförlängare. Foto: Renault

En elektrisk skåpbil – med bränsleceller som räckviddsförlängare. Renault lanserar nu nya versioner av skåpbilarna Master ZE och Kangoo ZE.

Renault har främst gjort sig känt som föregångare inom batteriteknik, inte minst genom alliansen med Nissan. Sedan 2014 arbetar företaget även med vätgas som energibärare i fordon och nu presenteras två nyheter där tekniken ska användas.

Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.

Från 120 till 350 km räckvidd

Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.

Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.

Krav från yrkeschaufförer

Introduktionen av bränsleceller som räckviddsförlängare görs för att uppfylla krav från yrkeschaufförer. Renault påpekar att vätgastankning endast tar mellan fem och tio minuter.

Priset för en Kangoo ZE med bränsleceller blir i Frankrike 48 300 euro (motsvarande 518 000 kronor), exklusive moms men inklusive klimatbonus och batteri. Den franska klimatbonusen verkar vara 6 000 euro, ungefär samma som i Sverige.

Vad priset blir i Sverige för bränslecellsvarianten är inte känt än. I Sverige kostar Kangoo ZE med enbart batterier 310 800 kronor exklusive moms och klimatbonus (60 000 kronor).

Renault samarbetar med Michelinägda Symbio kring teknik för vätgas och bränsleceller. Ny Teknik berättade redan 2015 att Renault testar bränsleceller som räckviddsförlängare i en lastbil.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt