Fordon

Projektet Fehmarn bält-tunneln upp i högsta instans

Om tio år ska det gå snabbare att ta tåget från Malmö till Hamburg än till Stockholm. Men det hänger på att tunnelbygget under Fehmarn bält går som tänkt. Nu avgör Tysklands högsta förvaltningsdomstol frågan.

Publicerad

(Texten är uppdaterad)

Det har gått tolv år sedan Danmark och Tyskland skrev under avtalet om en fast förbindelse från den danska ön Lolland till tyska Fehmarn. Det ska innebära att tåg och bilar kan rulla nonstop, utan färjor, raka vägen söderut från Köpenhamn till Lübeck och Hamburg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här