Fordon

Projektet Fehmarn bält-tunneln upp i högsta instans

Om tio år ska det gå snabbare att ta tåget från Malmö till Hamburg än till Stockholm. Men det hänger på att tunnelbygget under Fehmarn bält går som tänkt. Nu avgör Tysklands högsta förvaltningsdomstol frågan.

Publicerad

(Texten är uppdaterad)

Det har gått tolv år sedan Danmark och Tyskland skrev under avtalet om en fast förbindelse från den danska ön Lolland till tyska Fehmarn. Det ska innebära att tåg och bilar kan rulla nonstop, utan färjor, raka vägen söderut från Köpenhamn till Lübeck och Hamburg.

Förra året gav tyska myndigheter grönt ljus, så att arbetet skulle kunna börja. Men bland andra rederiet Scandlines har överklagat så långt det bara går, och på tisdagen tar Högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig upp frågan.

Sandbankar i fara

Rederiet vill fortsätta köra färjor längs samma rutt som tunneln ska gå även i framtiden, men tycker att de nya anslutningsvägarna blir för dåliga.

– Särskilt stora lastbilar kommer att få svårt att komma ner till oss i hamnen i Puttgarden, det gör det svårt för oss att konkurrera, säger Scandlines-chefen Søren Poulsgaard Jensen till nyhetsbyrån Ritzau.

Bland de klagande finns också miljöorganisationen Nabu, som befarar att rev och sandbankar är i fara. I sanden trivs bland annat fisk, sälar och tumlare.

Före årets slut

Danska myndigheter betvivlar inte att projektet blir av. Det är mer en fråga om när och hur den tyska byggstarten kan ske. Transportdepartementet i Köpenhamn tror att domstolen i Leipzig kommer att kräva vissa justeringar, men att arbetet på tyska sidan kan inledas sommaren 2022. I så fall kan den senaste tidsplanen, med trafikstart 2029, fortfarande hålla.

– Vi är beroende av att få grönt ljus från domstolen i Leipzig, innan vi kommer i gång på tyska sidan, så vi glädjer oss åt att få detta avslutat, säger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef på byggföretaget Femern A/S, till Ritzau.

Förvaltningsdomstolen väntas komma med sitt utslag före årets slut.

Fakta: Danmark tar framtida vinster

Den fasta förbindelsen förbi Fehmarn bält var först tänkt som en bro, men planeras nu som världens längsta kombinerade motorvägs/järnvägs-tunnel i sitt slag. Den ska halvera restiden för tåg Malmö–Hamburg från dagens över sex timmar (omvägen via Jylland) till tre timmar – alltså bra mycket snabbare än Malmö–Stockholm. Det ger i sin tur även helt andra möjligheter till konkurrenskraftiga nattåg mellan Skandinavien och kontinenten.

När folketinget i Danmark klubbade tunneln skulle den stå klar 2021. Men året för trafikstart har sedan skjutits upp, till 2024, till 2028 och nu senast till 2029.

Bygget av den 18 kilometer långa tunneln har en budget på nästan 53 miljarder danska kronor i 2015 års penningvärde, då motsvarande 65 miljarder svenska kronor. Detta betalas med lån, som sedan amorteras av med hjälp av användarna – att köra bil genom tunneln beräknas kosta motsvarande 700 kronor enkel väg. Projektet är i första hand danskt, landet kommer att stå som ägare till tunneln och ta de framtida vinsterna när bygglånen har betalats av.

Källor: femern.com, Der Spiegel med flera