Pigga svenska bilar på Nogaro

2008-05-22 12:12  
Agilis på banan igen. Bilden är från 2007.

De fyra svenska studentbilarna i tävlingen Shell Eco Marathon verkar pigga och krya inför tävlingarna som börjar i kväll. Här är en lunchrapport från KTH-teamet.

"Första skarpa testet med Agilis genomfördes smärtfritt. Den ny framhjulsstyrningen fungerade utan minsta problem och bilen for fram över banan i Nogaro och körde om allt i sin väg."

"Då detta var vårt första test som lämnar mycket tid att fixa saker efteråt gjordes det som ett "shakedown", det vill säga det som inte går sönder vid det här testet borde inte gå sönder senare heller då vi kör försiktigare. I förhållande till många andra team känns KTH Eco Cars riktigt professionella."

"Det alltid något kvar att fixa. Efter ett par bra och snabba varv gick remmen till startmotorn av. Utan denna kan inte motorn starta vilket blir kritiskt då motorn stängs av tre till fyra gånger per varv för att spara bränsle. När motorn inte går frirullar Agilis, lite som en cyckel i nedförsbacke."

"Väderförhållandena är ideala för tävling, imorse kom ett par regndroppar,under testen var vi förskonade. Det milda vädret gör också att motorerna går bättre då motorrummet inte överhettas."

"Spiros är helt intakt och HCCI-gänget ska just börja köra motorn. De har haft lite elektriska problem som snart borde vara lösta."

"I kväll kör Spiros sitt första tävlingsrace, Agilis debuterar imorgon. Även Baldos från Luleå har nu klarat av den tekniska inspektionen och ska ut och provköra efter lunch."

262 studentlag tävlar

Totalt deltar 3000 studenter i 262 lag från 20 länder i tävlingen Shell Eco Marathon i Frankrike den här helgen.

68 lag har satsat på alternativa energi-bilar, 155 satsar på bensindrivna fordon, 21 på dieseldrift och 18 bygger bilar som drivs med LPG, liquid petroleum gas.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt