Fordon

Pengabrist stoppar ny askvarnare

Vulkanutbrott påverkade på nytt flygtrafiken i Europa. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Det finns teknik för att upptäcka askmoln i tid, så att piloten hinner svänga runt dem. På Chalmers finns ett system som varnar på sju-åtta mils avstånd. Men brist på pengar sätter stopp för fortsatt utveckling.

Publicerad

<p>Askmolnet från Eyjafjallajökull lamslog flyget under flera veckor förra året. Nu hotar vulkanen Grimsvötn flygtrafiken. Problemet är att det är svårt att veta exakt var askan befinner sig. Därför vore det en stor fördel om flygplan kunde "se" askmolnen på samma sätt som väderradarn upptäcker åskmoln.</p> <p>Ny Teknik har tidigare berättat om en askvarnare från Chalmers ,som monteras i flygplansnosen och som kan upptäcka askmoln på sju-åtta mils avstånd. Förra året genomfördes lyckade testflygningar nära en vulkan i Mexico. </p> <p>- Vi har demonstrerat tekniken, men vi har inte gått vidare. Nästa steg skulle vara att bygga in en prototyp i ett vanligt flygplan, men det kostar stora pengar, säger docent Bo Galle, som utvecklat tekniken.</p> <p>Genom att analysera uv-ljus i ett spektroskop avslöjas halten av svaveldioxid i luften på ett avstånd av sju till åtta mil framför planet. Piloten får då ett par minuter på sig att välja en annan rutt.</p> <p>I dag finns inga instrument som kan varna för askmoln på distans, men det brittiska flygbolaget Easyjet utvecklar ett system tillsammans med det norska företaget Nicarnica.</p> <p>Systemet bygger på två infraröda kameror som filtrerar ljuset på två olika sätt så att man får två bilder av området framför flygplanet. Genom att jämföra bilderna går det att upptäcka om det finns aska i luften upp till tio mil framför planet. </p> <p>Bakom tekniken står forskaren Fred Prata vid Norska institutet för luftforskning. Han berättar att instrumentet nu genomgår tester. </p> <p>- Nästa steg är att också få det certifierat av myndigheterna.</p> <p>Easyjet planerar att installera systemet i 20 av sina plan. </p>

Askvarnaren från Chalmers bygger på teknik som utvecklats för att övervaka om en vulkan är på väg att få ett utbrott. I dag finns chalmersforskarnas instrument vid 24 aktiva vulkaner runt om i världen.
Instrumentet mäter svavelhalten i luften. När vulkanen blir aktiv stiger magman och svavelhalten ökar. Samtidigt minskar den när aktiviteten i vulkanen avtar.
-          Vi har bland annat två instrument vid Eyjafjallajökull. Tanken var att de skulle flyttas till vulkanen Hekla i nästa vecka, men nu kanske det blir till Grimsvötn istället, säger Bo Galle.