På vinglig provtur med Gripen-Petra

2007-11-13 23:00  
Foto: Jan Gustafsson, Saab

På Saab i Linköping jobbar flera hundra ingenjörer med avancerade Gripensimulatorer. Ny Teknik har provkört.

I Saabs Gripensimulator Petra tränar piloter flygning och nödsituationer.

När Ny Teknik får prova, vinglar planet iväg över startbanan Malmen i Linköping, styrd av två fotpedaler. Sedan är det bara att dra på gasreglaget, och dra styrspaken mot magen för att lyfta Gripen. 10 procent stigning är lagom.

I domen som välver sig runt den trånga cockpiten syns enbart blå himmel, förutom gröna siffror som visar höjd och hastighet förstås. Precis som i ett riktigt Jasplan.

Alla knappar, skärmar, spakar och reglage sitter också där de ska. Till och med spaken för att skjuta ut sig. Stolen saknar dock raketer, så jag behöver inte oroa mig för någon oönskad luftfärd.

Vi planar ut på 7 000 fots höjd, och efter några minuter syns Vättern med Visingsö. Går det verkligen så här fort på riktig? Jodå, försäkrar Stefan Sandberg som ansvarar för Saabs träningssimulatorer.

Han står bredvid i domen och löper större risk än jag att bli åksjuk. Men han tycks klara sig bra trots att jag både rollar och loopar. Maskinen är överraskande lättstyrd.

Lite yr blir jag, fast annars känns det lite grann som att spela dataspel. Simulatorn rör sig inte ur fläcken och några g-krafter känns inte heller.

Marken är inte så värst realistisk förrän vi närmar oss Hultsfred. Där har simulatorn en högupplöst karta som ger en betydligt verkligare känsla.

Att landa är inga problem alls. Det är bara att sikta på en grön prick som dyker upp på skärmen. Lätt som en plätt. Men så är förutsättningarna enklast tänkbara vid provturen - god sikt, ingen vind, inte ett fientligt plan i sikte.

Charlotta von Schultz

Mer om: Saab Simulator

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt