Fordon

Nytt försök med KTH:s homogenmotor

Auroras projektledare Kjell Hellgren har fortfarande hopp om att den unika HCCI-motorn ska fungera hela vägen. Här visar han stolt upp Aurora vid avtäckningen på KTH på onsdagen. (Foto: Lars Anders Karlberg).
Aurora är gjuten i samma form som förra årets KTH-bil Spiros. Men materialet i kaross och chassi är inte kolfiber och expoxylim utan hampa och sojabönsolja, vilket gör Aurora komposterbar. (Foto: Lars Anders Karlberg)
Inget fel på intresset för den mattsvarta skönheten.
Det här är grundprincipen för en motkolvs/homogenmotor. Gå in på den här länken för att se hela förloppet. http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00025/Se_grafiken__S__fung_25008a.swf
Mikael Hellgren

"Illa faciet – hon ska göra det", säger Mikael Hellgren på KTH om den nya Eco Marathonbilen Aurora som ska tävla med en helt ny motorkonstruktion på racerbanan Lausitz i Tyskland nästa helg.

Publicerad

Mikael Hellgren travesterar Karl IX:s bevingade ord om sin son Gustaf Adolf – ”Ille faciet – han ska göra det” och håller tummarna för attHCCI-motornska hålla hela vägen denna gång.

- Om HCCI-motorn håller så blir vi först i världen med en sådan konstruktion, säger Mikael Hellgren, projektledare för Aurora-teamet på KTH.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här