Fordon

Ny Teknik gav idén till helsvensk spårbil

Den här modellen i skala 1:8 ska visas upp i Karlskrona 5-8 maj som en del i spårbilsprojektets vandringsutställning som inleddes på KTH i Stockholm den 12 april. Foto: Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson, civilingenjör från Linköping och grundare av Beamways. Foto: Lars Anders Karlberg
Beamwayssystemet inritat på Hamngatan i Linköping. Klicka för hela bilden.
Beamwayskabinen kan inredas på många olika sätt, inklusive med cykelställning.

- Det var en artikel i Ny Teknik som satte mig på spåret i dubbel bemärkelse. Innan jag läste om spårbilar och spårtaxi i Ny Teknik för fyra år sedan hade jag ingen aning om vad det handlade om.

Publicerad

Det säger Bengt Gustafsson, civilingenjör från Linköping som utvecklat ett helt nytt spårbilssystem med vagnar som hänger på fyra hjul i en ihålig balk och med en patentsökt teknik för att växla spår inifrån vagnarna.

- Beamways är det enda moderna konstruktionen med hängande vagnar som klarar att växla in vagnen till stationen och släppa fram efterföljande spårbilar, säger Bengt Gustafsson.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här