Nu ska fyra biljättar sälja samma modell

2018-11-09 14:59  
Här är bilmodellen som flera tillverkare ska börja sälja. Foto: Navigator84

Kina kommer straffa de som bygger traditionella bilar, och premiera elektrifiering. För att undvika böter planerar Mitsubishi, Toyota, Honda och Fiat/Chrysler att sälja samma bilmodell, men med olika namn.

Kina är den globala ledaren inom tillverkning och försäljning av elbilar, förra året producerades och såldes cirka 770 000 exemplar i landet. Med världens största bilmarknad skärper man nu miljökraven. Tillverkning av elbilar kommer att premieras – medan de bolag som fortsatt lever på bränsledrivna fordon förvärvar negativa krediter. De hotas med böter eller tvingas köpa positiva krediter från andra företag – alternativt minska den egna tillverkningen av fordon med förbränningsmotorer.

Nu har fyra stora biltillverkare tagit fram en något annorlunda lösning för att möta nya kraven, Mitsubishi, Toyota, Honda och Fiat/Chrysler planerar att sälja samma bil. GS4 är en modell utvecklad av Guangzhou Automobile Group. Varje bilmärke kommer ha sitt emblem på bakluckan, men i övrigt är fordonen identiska till utseendet. Det är inte helt vanligt i en bransch där design vanligtvis är en av nycklarna till framgång.

Samarbetet är en åtgärd för att snabbt ha en möjlighet att möta Kinas hårdare utsläppskrav, som träder i kraft redan under 2019. Det ger biljättarna mer tid att utveckla egna, unika el-bilar.

Läs mer: Volkswagens prischock: Elbil för under 20 000 euro

Toyota kommer sälja en hel-elektrisk version av Guangzhou crossover GS4, Mitsubishi erbjuder både en elektrisk version och en plug-in hybrid. Honda och Fiat/Chrysler-koncernen planerar en bensin-hybridvariant, enligt forskningsföretaget IHS Markit.

Priserna varierar efter specifikationer som hör och häpna skiljer sig något tillverkarna emellan. Mitsubishis helelektriska-modell, Euphem, kostar från 180 000 kronor och Toyota-versionen, som heter ix4 börjar på cirka 215 000 kronor.

– Även om det inte blir en affär som inbringar stora pengar så är det fortfarande bättre för biltillverkarna än att tvingas köpa krediter, säger Wang Shan, fordonsanalytiker på IHS Markit.

Guangzhou Auto startade försäljningen av den bensindrivna GS4 2015 och blev snabbt deras mest sålda modell. Bolaget utvecklade bilen till en plug-in hybrid i juni 2017 och har sålt cirka 7 000 exemplar, vilket gör den till en av de mest sålda bensin-hybriderna.

Med en genomsnittlig subvention på 10 000 dollar per fordon spenderade Kinas regering 7,7 miljarder dollar på millöbilspremier 2017. Kina förutspår att år 2020 kommer försäljningen av antalet elbilar uppgå till två miljoner exemplar per år.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt