Fordon

Nu rullar spårvagnarna helt spårlöst i Zhuzhou

Autonomous Rail Rapid Transit – en spårvagn på hjul. Foto: CRRC

Autonomous Rail Rapid Transit är en spårvagn på hjul. Tågets sensorer följer ett virtuellt spår i form av prickade linjer målade på vägbanan. De tre vagnarna tar 300 passagerare – och tio minuters laddning ger 25 kilometers räckvidd.

Publicerad

Kina är i stort behov av att snabbt bygga ut sin infrastruktur, och förbättra kollektivtrafiken. Detta har gett upphov till många kreativa lösningar. CRRC Corporation är inte först i landet med en spårvagn på hjul, men tidigare kinesiska versioner har handlat om bussar med ett påbyggt chassi.

Autonomous Rail Rapid Transit är långt mer raffinerad än en buss. ”ART” har sensorer som känner av hur brett utrymme vagnarna har att jobba med. Systemet förlitar sig på ett virtuellt spår i form av prickade linjer målade på vägbanan. Sensorerna är så känsliga att de jobbar med millimeterprecision. De tre spårvagnar som nu testas på gatorna i Zhuzhou har en förare på plats, men de kan operera förarlöst.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här