Fordon

Nu rullar spårvagnarna helt spårlöst i Zhuzhou

Autonomous Rail Rapid Transit – en spårvagn på hjul. Foto: CRRC

Autonomous Rail Rapid Transit är en spårvagn på hjul. Tågets sensorer följer ett virtuellt spår i form av prickade linjer målade på vägbanan. De tre vagnarna tar 300 passagerare – och tio minuters laddning ger 25 kilometers räckvidd.

Publicerad

Kina är i stort behov av att snabbt bygga ut sin infrastruktur, och förbättra kollektivtrafiken. Detta har gett upphov till många kreativa lösningar. CRRC Corporation är inte först i landet med en spårvagn på hjul, men tidigare kinesiska versioner har handlat om bussar med ett påbyggt chassi.

Autonomous Rail Rapid Transit är långt mer raffinerad än en buss. ”ART” har sensorer som känner av hur brett utrymme vagnarna har att jobba med. Systemet förlitar sig på ett virtuellt spår i form av prickade linjer målade på vägbanan. Sensorerna är så känsliga att de jobbar med millimeterprecision. De tre spårvagnar som nu testas på gatorna i Zhuzhou har en förare på plats, men de kan operera förarlöst.

Tåget har en maxhastighet på 70 km/h. De tre vagnarna på sammantaget 32 meter tar 300 passagerare – men fler vagnar kan läggas till, då med plats för 500 passagerare. Tio minuters laddning av batterierna ger 25 kilometers räckvidd. Livslängden för en spårvagn förväntas ligga på cirka 25 år.

Systemets styrka är det låga priset, omkring en femtedel av kostnaden jämfört med att lägga spår. Dagens testbana i Zhuzhou är drygt tre km lång med fyra stationer. Nästa år ska ART börja rulla i reguljär trafik, och sedan kommer systemet introduceras i fler kinesiska städer.