Nu blir Volkswagens el-Golf 40 procent billigare att tillverka

2018-11-13 09:17  
Herbert Diess, vd för Volkswagen. Foto: AP Photo/Michael Sohn/TT

Tyska Volkswagen har kapacitet att bygga 50 miljoner elbilar inom den närmaste framtiden enligt vd:n Herbert Diess.

I en intervju med Automotive News, säger Diess att utifrån den plattform man har ska bolaget globalt kunna tillverka så många bilar. Volkswagen har bland annat gjort investeringar när det gäller batterier till bilarna för att kunna motsvara en sådan volym enligt Diess.

Läs mer: Volkswagens prischock: Elbil för under 20 000 euro

Målsättningen är storskalig produktion av elbilar och en rejäl prissänkning. Herbert Diess säger rätt ut att Volkswagen kommer att vinna priskriget mot pionjären Tesla med god marginal.

”Vi kommer att vara väldigt aggressiva med prissättningen. Vi kommer att hamna långt under Tesla, och vi har alla ekonomiska fördelar av vår storlek och att bilen är specialdesignad”, säger Herbert Diess till Automotive News.

Det finns uppgifter om att Volkswagengruppens billigaste elbilar kan få ett pris på under 20 000 euro inom ett par år.

Det är den nya plattformen MEB, modular electric drive matrix, som gör det billigare och enklare att tillverka nya elbilar för den tyska fordonsjätten. Diess säger att kostnaden för att tillverka nästa generations eldrivna Golf kommer att minska radikalt mot i dag.

”Det blir en kostnadsminskning med 40 procent, men bilen blir mycket bättre. Dubbla räckvidden och större interiör samtidigt som det förblir en kompakt bil”, säger Herbert Diess.

Läs mer: Daimler och VW tar kostnaderna för att rena dieselbilar – BMW vägrar

Samtidigt säger han att koncernen säkrat batterileveranser från tre asiatiska företag: kinesiska CATL och sydkoreanska Samsung och LG.

Volkswagen som tillverkade totalt 10,7 miljoner bilar 2017 har efter dieselskandalen med utsläppsfusk, valt att precis som många andra biljättar att göra stora investeringar gällande elbilstillverkning. Samtidigt säger Diess att Volkswagen inom överskådlig framtid kommer att fortsätta investera i ny teknik för att göra företagets förbränningsmotorer mer effektiva.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt