Nasas överljudsplan kan bana väg för ny Concorde

2019-12-18 09:51  

Experimentplanet X-59 ska kunna passera ljudvallen utan någon knall. Om tekniken fungerar kan den bana väg för nya passagerarplan som flyger i överljudshastighet.

Artikeln har uppdaterats.

Nu börjar tillverkningen av Nasas första fullskaliga experimentflygplan på över 30 år, meddelar myndigheten. X-59 Quiet Supersonic Technology är, som namnet antyder, ett flygplan som kan nå överljudshastighet i tysthet.

När ett flygplan färdas över ljudets hastighet uppstår en tryckvåg som kan uppfattas som en hög smäll när den når marken. X-59 är designad för att minimera knallen. Om tekniken fungerar enligt plan ska den ersättas av en ”mild duns”. Marschfart på planet ska ligga kring 1 500 kilometer i timmen, eller Mach 1,42.

X-59 ska vara i luften 2021 och bland annat testflygas över ett antal amerikanska samhällen där sensorer på marken ska mäta ljudnivån när planet passerar ljudvallen. Samtidigt ska boende i områdena frågas ut för att ta reda på om planet upplevs som störande.

Läs mer: Första kommersiella eldrivna flygplanet har lyft

Resultatet från testerna ska sedan ligga till grund när USA ska ta fram nya riktlinjer för kommersiella överljudflygplan. På sikt kan X-59 därmed leda fram till en efterträdare till passagerarplanet Concorde. Det sista kommersiella överljudsplanet som togs ur bruk i början av 2000-talet efter en uppmärksammad dödsolycka.

X-59 tillverkas vid Lockheed Martins Skunk Works-fabrik i Palmdale i Kalifornien. Budget är satt till knappt 250 miljoner dollar, vilket motsvarar 2,35 miljarder kronor.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt