Mörka moln över Saab

2011-07-22 13:06  
Molnen tätnar över Saabfabriken i Trollhättan. Foto: Colourbox/Scanpix

UPPDATERAD Konkurshotet mot Saabs dotterbolag Saab Automobile Tools avvärjdes på fredagseftermiddagen. Men forfarande saknas pengar, produktionen kommer inte igång förrän tidigast i slutet av augusti och Antonov släpps inte in som ägare. "Vi ser nog slutet på Saab". säger en underleverantör.

Det är verktygsmakaren Swepart Verktyg i Tyringe i Skåne som begärt Saab Automobile Tools i konkurs vid Vänersborgs tingsrätt.

- Det finns en fordran som inte är reglerad, sa  vd och huvudägare Lars Thunberg till nyhetsbyrån TT på fredagen.

Swepart Verktyg, som tidigare ingick i Nova Cast-koncernen, har en fordran på sex miljoner kronor, pengar som Swepart Verktyg inte fått in trots att Saab vid flera tillfällen lovat reglera skulden.

Det senaste beskedet var att skulden skulle varit reglerad den 2 juni. Men den 8 juni var pengarna fortfarande inte inbetalda.

- Där brast mitt tålamod, sa Lars Thunberg till TT. För oss som är ett litet företag är det här mycket pengar.

På Saab blev man stressad över konkursansökan och sa till TT man ska försöka lösa situationen så fort som möjligt.

- Vi tittar på det nu och ska försöka se till att det inte går så långt som till konkurs, sa Gunilla Gustavs på Saab informationsavdelning till TT.

Och senare på eftermiddagan drog Swepart Vertyg tillbaka sin ansökan om konkurs och risken för en dominoeffekt mot andra Saabbolag är tillfälligt avvärjt.

Saab Automobile delades upp i flera bolag i samband med att företaget sökte statsgarantier för lånen hos den europeiska investeringsbanken EIB.

Maskiner och verktyg blev ett bolag – Saab Tools, reservdelarna lades i Saab Parts och fastigheterna i Saab Property.

Saab Tools har lånat ut pengar till biltillverkaren Saab Automobile och har en fordran på över halv miljard kronor.

På torsdagskvällen meddelade moderbolaget, det holländska börsnoterade företaget Swedish Automobile NV (fd Spyker Cars) att produktionsstoppet i Trollhättefabriken förlängs med minst tre veckor.

Det beror på att uppgörelserna med Saabs underleverantörer inte hinner bli klara till den 9 augusti då fabriken enligt planerna skulle rulla igång igen efter produktionsstoppet som varat sedan slutet av april.

En ytterligare försening kan ställa till det ordentligt för Saab som har beställningar på 11 000 bilar, varav 2 500 ska till Kina och redan är betalda av Saabs kinesiska partner Pang Da.

Som lök på laxen kommer signaler om att europeiska investeringsbanken EIB inte kommer att godkänna den ryske bankiren Vladimir Antonov som ägare i Saab. Inte så länge EIB lånar ut pengar till Saab Automobile och Swedish Automobile.

- Det är ett beslut som man har tagit om det tror jag inte att man kommer att ompröva, säger Lars Holmqvist, vd för de europeiska underleverantörernas organisation Clepa, till Sveriges Radio Väst.

Han tror att det kommer att kosta 10 miljarder kronor att få Saab på fötter och att det blir svårt att få fram så mycket pengar i tid.

- Tyvärr är det så att vi ser slutet på Saab, tror jag. Saab har överlevt så länge på grund av kortsiktiga lösningar där man lyckats lura leverantörerna att leverera för att sedan inte kunna betala, säger Lars Holmqvist.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt