Fordon

Miljardkostnad för sliprar till nya höghastighetstågen

Abetong i Vislanda har investerat i nya gjutformar och ny monteringshall för de nya höghastighetssliprarna.
Befästningarna som håller rälsen på slipern monteras nu direkt på fabriken. Det innebär stora besparingar för Banverket.
Så här går spårsvetsningen till. Foto: Banverket

Sliprar för framtidens snabba tåg och allt tyngre godstransporter börjar nu läggas ut på Haparandabanan. Totalt har Banverket beställt den nya generationens sliprar för en miljard.

Publicerad

Företaget Abetong småländska Vislanda har anställt tio nya personer och investerat 25 miljoner i bland annat nya gjutformar, kapningsutrustning och en ny monteringshall.

Orsaken är en stororder från Banverket på en ny typ av sliprar, utvecklade och byggda för framtidens högre hastigheter och industrins krav på allt tyngre laster på järnvägen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här