Microsofts Hololens rullar in i Volvos bilhall

2015-11-23 07:22  

Biltillverkaren Volvo tar Microsoft Hololens till hjälp för att låta kunden själv bygga sin bil virtuellt i butiken. På sikt kan tekniken ta plats även i fabriken.

Den som bär Microsofts digitala glasögon Hololens kan se digitala föremål, eller hologram som Microsoft kallar dem, mixade med den verkliga världen runt om kring sig. Nu tar Volvo tekniken till sina bilhandlare.

I slutet av förra veckan visade Volvo hur företaget och Microsoft byggt en demonstration av sin senaste bilmodell digitalt i Hololens. I demonstrationen kan användarna bland annat se hur bilens olika säkerhetsfunktioner fungerar och välja till exempel vilka fälgar bilen ska ha.

- Vi har gått från kataloger till onlineupplevelser när vi presenterar våra bilar för kunden, Nu tar vi ytterligare ett steg, säger Volvos it-chef Klas Bendrik.

Projektet har pågått med experter från både biltillverkaren och Microsoft under året och är en del i ett bredare samarbete mellan företagen som också kan komma att innehålla Microsoftteknik för Volvos självkörande bilar.

Exakt när Hololens kommer att finnas hos Volvos återförsäljare är inte klart och beror på när Microsoft har hårdvaran klar. Men Klas Bendrik planerar för att Volvo ska kunna använda de första utvecklarversionerna av Hololens som börjar säljas redan i början av nästa år. I bilförsäljningen är första platsen där de digitala glasögonen ska användas men Klas Bendrik tror att de kommer att kunna användas brett inom Volvo.

- Ett användningsområde är eftermarknaden där de kan användas för till exempel utbildning och för att visa vilka möjligheter som finns.

Han ser också att tekniken kan bli användbar som stör vid utveckling och tillverkning av bilarna.

- Den kommer att gå att använda brett över hela företaget, säger han.

Gilla Ny Teknik på Facebook

Jonas Ryberg

Mer om: VR

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt