Mer än 500 tvister efter förra askmolnet

2011-05-24 09:59  

Det stora vulkanutbrotten på Island i april förra året lamslog flygtrafiken i hela Europa. Det fick till följd att Allmänna Reklamationsnämnden blev bombarderad av anmälningar.

Totalt fick ARN in 536 anmälningar från privatpersoner som inte fått ersättning från sina flygbolag. Enligt EU-reglerna är flygbolagen skyldiga att ersätta passagerare för omkostnader på grund av föreningar.

- Den skyldigheten faller inte bort för att det har varit ett askmoln. Om flyget blir inställt eller försenat ska flygbolaget sörja för att man inkvarteras och får mat i rimlig proportion till väntetiden, säger Stefan Larsson som är chef för reseavdelningen på ARN, till Göteborgsposten på tisdagen.

Flygbolagen ska också se till att resenärerna bokas om till alternativa transporter.

Ännu väntar nästan 200 konsumenter på ett avgörande. Statistiken talar för att dessa kommer att gå i positiv riktning. Av 119 avgjorda ärenden fick nämligen 96 anmälare helt eller delvis rätt, skriver GP.

ARN är på sin hemsida tydlig om att nämndens uppgift är att pröva de tvister mellan enskilda konsumenter och flygbolag eller researrangörer som kan komma som en följd av den senaste tiden inställda flygningar.

- För att vi ska kunna ta upp ett ärende måste du först ha framställt krav till flygbolaget eller arrangören. Din motpart måste också ha motsatt sig ditt krav. Man kan alltså inte komma direkt till nämnden utan att först ha reklamerat till flygbolaget eller researrangören, skriver ARN på sin hemsida.

Detta gäller

Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig:

1. Att kostnaden för hela delen av din biljett som du inte har kunnat utnyttja betalas tillbaka, eller

2. Att din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt, eller

3. Att din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in. Om du väljer att få pengarna tillbaka för flygbiljetten upphör ditt avtal med flygbolaget och du har ingen rätt till service och assistans, som till exempel mat och hotell.

Källa: Konsumentverket

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt