Fordon

Magnetsvävaren tappar dragningskraft

Transrapid i Shanghai

Efter gårdagens motgångar i München för magnetsvävtåget Transrapid minskar industriföretaget Thyssen Krupps intresse för tekniken. En försäljning av Transrapid till Kina kan bli aktuell.

Publicerad

Efter beskedet om att en 35 km lång magnettågförbindelse mellan Münchens flygplats och innerstaden blir avsevärt dyrare än tidigare beräknat blev det tummen ner för Transrapid.

Den tidigare kostnadsberäkningen på 1,85 miljarder euro visade sig inte hålla, det verkliga beloppet beräknas hamna långt över 3 miljarder euro.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här