Fordon

Lyxyachten går som en krabba på land

Stålcylindrarna kan även ladda båtens batterier under färd. Foto: Lazzarini
Yachten har kapacitet att köra upp till sju timmar på ren el vid en hastighet på fyra knop. Foto: Lazzarini
Båtbyggaren kallar sin skapelse för en "krabbamaran". Foto: Lazzarini
Två stycken 6,5 m långa stålskruvar sänks ned 60 cm under respektive köl, och de driver båten över fast underlag. Foto: Lazzarini

Katamaranen kan sänka ner två skruvar som låter den krypa upp ur vattnet. Men möjligheten att nattligga uppe på land kostar 243 miljoner kronor.

Publicerad

Hittills har italienska Lazzarini bara presenterat renderingar av modellen, men en prislapp är satt för Pagurus – så allt som saknas är en köpare med 243 miljoner kronor på fickan och en smak för det ovanliga. Det rapporterar New Atlas. Det rör sig om en 25 meter lång yacht, men det är ingen konventionell katamaran. 

Båtbyggaren kallar sin skapelse för en "krabbamaran", och designen var ursprungligen tänkt för militärt bruk. Det unika är att yachten med hjälp av en udda teknik kan krypa upp på land. Inne i respektive skrov ligger en 6,5 meter lång stålcylinder, med en diameter på 1,2 meter, som har spiralformade flänsar. Skruvarnas rörelse i det flödande vattnet används för att ladda båtens batterier, och kan ge fem knops framdrivning – men de fyller en dubbel funktion.

Cylindrarna kan också vara drivande, De sänks då ned 60 cm under respektive köl och när skruven greppar underlaget så drivs båten framåt. Maxhastigheten ligger på 35 km/h. En fördel med tekniken är att den utan problem kan tugga sig genom lera och sand. Enligt Lazzarini har de blandat innovativ bildesign med marin design, och tanken är att man ska kunna hitta en fin strand och då ha möjlighet att lägga till uppe på land över natten. 

Även om huvuddrivkällan är två dieselmotorer på vardera 890 hk så ska yachten ha kapacitet att köra upp till sju timmar på ren el, vid en hastighet på fyra knop. Den är utrustad med sex batterier på 360 volt, som vardera kan leverera 40 kWh. De laddas inte bara av dieselmotorn och skruvarna utan också av solpaneler. Båtbyggaren tror att åtta timmars körning på diesel ska kunna ge två timmars körning på ren el. Till detta överväger man en version med segel.

Båtbyggaren kallar sin skapelse för en "krabbamaran". Foto: Lazzarini

Vad får man då för pengarna? Både skroven och bryggan är konstruerade i stål. Mitt i båten finns fyra vinschar för att lyfta ombord last. Katamaranen har tre sovrum, kök, badrum och vardagsrum. Totalt finns plats för åtta gäster plus fyra i besättningen. 

För den som inte vill betala för skruvarna som ger möjlighet att krypa upp på land finns en budgetversion med instegspriset 66,6 miljoner kronor.