Lista: Här är företagen med årets bästa bilteknik

2017-04-06 09:53  
Chevrolet Corvette C7 har komponenter gjorda i Continental Structural Plastics material TCA Ultralite. Foto: GM

Teknik för självkörande och bränslesnåla bilar är glödhett. Lättviktsmaterial och generator fanns bland vinnarna på galan Pace Awards.

Autonomi och snålteknik – det är bilbranschens två hetaste områden. Det blev tydligt då branschtidningen Automotive News delade ut årets Pace Awards.

Här är genombrott och avancerad teknik som gör skillnad. På årets upplaga av Pace Awards prisades underleverantörer för sina senaste tekniska alster, och trenden var tydlig. Hela industrin är pressad mot att leverera mer bränsleeffektiva system, samt att bädda för att bilar ska kunna bli mer autonoma.

– För att skapa innovativa produkter och processer som täcker de här framtida behoven måste man dels övervinna de tekniska hindren – men även övertyga OEM-företagen om att man kommer lyckas med detta i tid till modell-lansering, säger J Ferron, ansvarig för Pace-juryn, till Automotive News.

En av de stora utmaningarna är att försäkra sig om att en ny idé faktiskt är kommersiellt gångbar.

– Att vara en underleverantör i bilbranschen är inte bara utmanande – det kräver insikt och organisatoriskt fokus kring att uppfylla konsumenternas framtida behov, säger Ferron.

Läs mer:

Läs mer: KTH:s plasmateknik minskar lastbilarnas bränslebehov

Totalt korades tolv olika Pace-vinnare, vars teknik ansågs vara bäst inom branschen.

Vinnarna:

Continental – MK C1 bromssystem

Continental prisades för sitt bromskraftsåtervinningssystem MC1. Till skillnad mot vanliga konventionella system så är det lättare, mer dynamiskt och ger kortare bromssträckor. Därtill ska de minska vibrationerna i bromspedal. Systemet används i bland annat Alfa Romeo Giulia

Continental Structural Plastics – TCA Ultra Lite

TCA Ultra Lite är ett lättviktsmaterial som väger upp till 40 procent mindre än ”standard-material” . Detta gör att komponenter kan göras mindre, utan att hållbarheten blir sämre. Det lätta, men robusta materialet används bland annat i Chevrolet C7 Corvette.

Dana – Multi-Layer Steel Transmission Pump Gasket

Packningar för pumpar med tre till fem lager stål/kolstål. Används i automatlådor

Dayco – Activac vakumgenerator

En lättare, mindre komplex och billigare generator som ger bättre bränsleeffektivitet. Jämfört med en mekanisk vakumpump väger Activac mellan 500 gram – 2,8 kilo mindre (beroende på om den är kam- eller remdriven). Systemet uppskattas ge en bränslebesparing på 0,3 procent mot en mekanisk pump. Jämfört med en elektrisk pump är det en viktbesparing på över två kilo. Samtidigt är den mycket billigare.

Fords pick-up F-150 kör med Daycos Activac.

Delphi Automotive – Kortdistansradar

Delphis 76 GHz kortdistansradar utvecklad för 360 graders sensorer – säljs till flera stora biltillverkare.

Denso Corporation – 4 gen diesel common rail-system

Sedan 1995 har Denso jobbat med insprutningstekniken Common Rail. Här har man lyckats höja systemtrycket för att få bättre fördelning av bränsle och därmed bättre förbränning och mindre föroreningar.

Griffin – Elite Wet scrubbing technology

Det amerikanska företagets våtskrubbningssystem prisas för att det är effektivare och renare än tidigare tekniker.

GKN Driveline – Koaxial eAxel

GKN fick utmärkelse för sin integrerade koaxial elektriska axel med elmotor. Ett system som gör det enklare för biltillverkare att designa bränsleeffektiva plug-in hybrider. Volvo XC90, Porsche 918 Spyder och BMW i8 har alla GKN-systemet.

JTEKT Toyoda Americas Corp – Höghastighetsaxelsynkronisering

Ett system som används vid tillverkning av komponenter. Sitter i maskinen GS300 som kan ersätta flera andra maskiner. Tekniken innebär exempelvis att maskinen kan göra två saker samtidigt.

Nvidia – Drive PX 2

En ”superdator” med över 40 gånger högre processorkraft än tidigare system. Datorn agerar hjärna i ai-systemet och en öppen plattform för ”djupinlärning”. I bilen processar den all data och är en nödvändig grund för exempelvis autonom körning. Nvidias Drive PX 2 återfinns bland annat i Teslas bilar.

Sanhua Automotive – Elektroniskt expansionsventil

Det kinesiska företaget har tagit fram en expansionsventil som gör att luftkonditioneringen kan arbeta med ett lägre kompressortryck. Det gör att man kan sänka energiförbrukningen vilket i sin tur ger en bättre bränsleekonomi.

Schaeffler – Elektromekanisk aktiv krängningshämmare samt envägskoppling

En krängningshämmare som går att modifiera efter olika scenarion. Dels så kan den öka stabiliteten i kurvor – utan att vara så hård att det påverkar komforten när det är flacka raksträckor. Dels så ger den bättre energieffektivitet eftersom den är elektromekanisk istället för hydraulisk.

Därtill fick Schaeffler pris för sin envägskoppling för automatlådor.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt