Lastfartyget korsade Atlanten med segel – nu är ”drakbåten” i hamn

2008-03-20 08:03  
Drakbåten Beluga sparar 20 procent bränsle med sitt segel.

Efter nästan två månader och tvåtusen mil till havs har ”drakbåten” m/s Beluga Skysails avslutat sin jungfruresa. ”En fantastisk upplevelse att få hissa segel på ett modernt lastfartyg”, sa kapten Lutz Heldt.

Den tyska 10 000-tonnaren är världens första lastfartyg som korsat Atlanten med hjälp av en drake. En wire som sträckte sig 300 meter ovanför fartyget drog en 160 kvadratmeter stor drake.

För att styra draken används ett autopilotliknande system som mäter vindar och positionerar draken för optimal prestanda.

En fördel med den här konstruktionen är att vindstyrkan på några hundra meters höjd kan vara dubbelt så stor som vid havsytan.

Enligt rederiet Beluga Shipping har draken fungerat som väntat.

Seglet ska reducera bränslekonsumtionen

Rederiet har tidigare beräknat att draken under gynnsamma förhållanden kan reducera bränslekonsumtionen för fartygets dieselmotorer med cirka 20 procent. Det innebär en besparing på runt sex tusen kronor om dagen.

Belugas första resa gick från Tyskland till Venezuela, USA och vidare till Norge.

Nu jobbar rederiet vidare med att förbättra drakseglet. I framtiden planerar företaget dessutom ett dubbelt så stort segel, som skulle kunna spara över tio tusen kronor om dagen i bränsle.

Lastfartyg transporterar mer än nittio procent av allt gods i världen. Samtidigt står de för drygt fyra procent av alla koldioxidutsläpp.

Rökgasen från fartygens maskiner innehåller också stora mängder svaveldioxid och skadliga partiklar.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt