Kockums går i graven

2013-05-17 09:19  
Sjösättning av ubåt, sannolikt Sjöhunden, vid Kockums varv. Foto: Kockums

Anrika Kockums, vars historia går tillbaka till tidigt 1800-tal, byter namn och ska i fortsättningen heta Thyssen Krupp Marine Systems.

Namnbytet är ett led i ägaren Thyssen Krupps strategi att låta stärka varumärket. Kockums ingick i ett förvärv som Thyssen Krupp gjorde 2005.

Namnet Kockums är förknippat med svensk verkstadsindustri ända sedan 1840-talet, då Frans Henrik Kockum startade tillverkning av jordbruksredskap, spisar, hushållsartiklar och senare även järnvägsutrustning i Malmö.

I början av 1870-talet startade Kockums även varvsverksamhet, och det första fartyget att lämna stapelbädden var ångfartyget Tage Sylwan. 1875 fick varvet sin första order från svenska flottan på ångslupen Torpedo. Sedan följde beställningar på jagare, torpedbåtar och pansarskepp. 1914 levererades de första ubåtarna från Kockums, Svärdfisken och Tumlaren.

Från 1950-talet växte varvet och blev ett av de mest rationella i världen. Bland annat var varvet ledande i utvecklingen av svetsteknik vid fartygsbyggen. Världens första helsvetsade handelsfartyg, Braconda, byggdes 1940.

På varvsområdet i Malmö byggdes en stor bockkran, allmänt kallad Kockumskranen, som blev ett tydligt landmärke över staden. Men på 1970-talet drabbades världens varvsindustri av en överproduktionskris. 1979 togs varvet över av statliga Svenska Varv, den civila fartygstillverkningen lades ner och 1989 gick man ihop med Karlskronavarvet.

Det varvet har också en anrik historia som varv och örlogsbas som sträcker sig långt mer än 300 år bakåt i tiden. Staden grundades av kung Karl XI år 1679.

- För någon månad sedan fyllde det varvet 333 år och 4 månader - en tredjedels millennium, påpekar kommunikationschef John Ahlmark.

1999 köptes Kockums av tyska Howaldtswerke Deutsche Werft AG (HDW), som liksom Kockums har ubåtar i tillverkningsprogrammet. 2005 köptes HDW av Thyssen Krupp. I oktober 2007 köpte Kockums marinverkstäderna på Muskö i Stockholms södra skärgård. Där ingår en varvsanläggning insprängd i berget som det tog 19 år att bygga.

Idag är Kockums mest känt för sina luftoberoende ubåtar med Stirlingmotordrift, och korvetter som byggs med s k smygteknik för att få liten träffbild på radar.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt