Kina förbereder förbud mot förbränningsmotorer

2017-09-12 09:04  
Trafik i Kina. Foto: IBL

I Kina är förbränningsmotorns dagar räknade. Landet förbereder nu ett förbud mot konventionella motorer. ”Det här kommer utmana alla, från energi- och teknologisektorn – tillika de traditionella biltillverkarna”, rapporterar Bloomberg.

Det var i helgen som Xin Guobin, kinas vice industri- och informationsteknologiminister, avslöjade att regeringen och statliga myndigheter håller på att utforma en avvecklingsplan för förbränningsmotorer. Helt enkelt ett förbud mot diesel- och bensinbilar.

Tanken är att påskynda industrins omställning till elbilar – genom att ge att ge dem ett tydligt datum då produktionen och försäljningen av fossildrivna fordon förbjuds.

I somras avslöjade Franska regeringen att man ämnar förbjuda nyförsäljningen av fossildrivna bilar 2040 och veckan efter hakade Storbritannien på och sa att även de hade samma intention .

Kina som sagt att de senast 2030 ska ha vänt utvecklingen och påbörjat minskningen av koldioxidutsläpp har stora problem med smog och dålig luftkvalitet, men ett 2040-förbud anses vara svårt att ha.

– Implementeringen av ett förbud för en så stor marknad som Kina kan komma senare än 2040. Det måste ges tillräckligt med utrymme för alla att förbereda sig, säger Liu Zhijia, vice vd på Chery Automobile, till Bloomberg.

Läs mer:

Läs mer: Rapport: Så blir hälften av de nya bilarna eldrivna 2030

Enligt analytiker innebär Kinas tänkta deadline att regeringen drar ett streck i sanden. De vill att industrin ökar tempot. Men att minska utsläppen är bara ett av skälen till förbudsstrategin. Bloomberg rapporterar att Kina även vill minska sitt utlandsberoende av olja, samt att man vill gynna den egna industrin.

Det sistnämnda visas av försäljningssiffrorna. I Kina sålde företaget BYD 46 855 elbilar och plug in hybrider under årets första sju månader. Beijing Electric Vehicle sålde under samma tid 36 084 stycken. General Motors å sin sida fick bara ut 738 elbilar. De utländska tillverkarna vill desperat komma in på marknaden, men de ligger långt efter.

Nissans nya version av elbilen Leaf kommer till Kina först 2018 eller 2019. Honda har sagt att man ska introducera elbilar 2018 i samarbete med Guangqi och Dongfeng. Tesla för dialog om att få öppna en fabrik i Shanghai, men när de väl kommer in på marknaden så behöver det nödvändigtvis inte vara så att de japanska och västerländska fordonen övertrumfar de lokala förmågorna.

– De som ligger främst just nu behöver inte nödvändigtvis göra det framöver, säger Liu Zhijia, till Bloomberg.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt