Johans lilla sladdelände

2012-11-30 13:55  
Johan Ehrenberg driver sin elbil med egen solcellsel.

Johan Ehrenberg, miljöaktivist, solcellsentusiast och elbilsvän, är besviken på Vattenfalls och Fortums snabbladdningssatsningar. ”För lite och för dåligt”, säger Johan Ehrenberg.

Han berättade för ett 40-tal elmarknadshöjdare vid en tillställning i Stockholm hur han försökt snabbladda sin Nissan Leaf på morgonen samma dag utan att få in en enda wattimme i bilen.

Han provade Fortums chademoladdare vid Mc Donalds i Kungens Kurva och Vattenfalls chademoladdare på torget i Tyresö.

Ingen funkade. I varje fall inte när Johan försökte. I Tyresö behövde han ha ett platskort från Vattenfall - som han inte hade och i Kungens Kurva fastnade laddarens elhandsken i bilens uttag och McDonalds-personalen stod handfallen.

- Ska det bli fart på elbilsförsäljningen måste det finnas snabbladdare. Och inte bara enstaka utan tusentals. Och de måste fungera, sa Johan Ehrenberg på Svensk Energis energilunch i veckan.

Ny Teknik frågade både Fortum och Vattenfall varför deras snabbladdare inte fungerade.

På Vattenfall säger Carl-Oscar Sandin att man inte fått något felmeddelande från Tyresöladdaren men att det behövs ett tankningskort från Vattenfall för att kunna starta och stoppa laddningen.

- Så småningom kommer vi med en app till smarta mobiler så att man slipper beställa kort. Men vi är inte där än, säger Carl-Oscar Sandin till Ny Teknik.

Och på Fortum säger Marie Fossum att det inte är något fel på deras laddare i Kungens Kurva.

- Laddaren fungerar och ingen kod eller kort behövs till laddningen. Vet inte om det hade blivit något missförstånd ute på McDonalds men vi hade personer där i måndags som kontrollerade laddaren och allt fungerade som det skulle, säger Marie Fossum.

Men Johan Ehrenberg är inte imponerad.

- Storyn är väl att de pratat mycket men sen funkar det inte. Om man åker till Tyresö för att ladda sin elbil, hur ska man veta att man först ska ha ett kort från Vattenfall?, säger Johan Ehrenberg till Ny Teknik.

Och Fortums laddare var helt fel, menar han.

- Det stod ingen info alls på tavlan, det gick inte att få igång laddaren och värst var att deras kundservice inte visste något. Inget alls.På laddaren står en bild på ett kort man kan få.

- Men det finns inget kort att få. Vare sig på Mcdonalds eller Fortum. ”Du måste ha ett kort”, säger supporten.

- Sen gick det inte att dra ut sladden eftersom den inte laddade. ”Slå sönder rutan och tryck på nödstopp”, sa supporten. ”Nä”, sa jag, startade bilen och kunde på så sätt få loss sladden, berättar Johan Ehrenberg för Ny Teknik.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt