Här provkörs uppstickarens nya ellastbil

2022-08-12 10:27  
Svensk-brittiska Volta Trucks har prövkört sin helt eldrivna lastbil Volta Zero i Paris. Foto: Volta Trucks

De första provkörningarna av Volta Trucks helt eldrivna lastbilarna har genomförts i Paris. Fullskalig produktion väntas starta nästa år.

Nära 2,5 miljarder kronor hade Volta Trucks tagit in i februari i år, vilket Ny Teknik tidigare har rapporterat. Pengarna skulle bland annat täcka företagets prototyper av den 16 ton tunga fordonsmodellen Volta Zero, för slutgiltiga tester och utvärdering från kunder.

Rullar i flermiljonstaden

Nu har bolaget genomfört sina första provkörningar av prototyperna. Det gjordes i flermiljonstaden Paris tidigare i somras, berättar Di Digital. Från och med 2024 förbjuder Paris diesel innanför sin yttre ringväg. Detta uppger Volta Trucks som skäl till att man vill börja rikta in sig på leveranser där.

Volta Trucks har inte redovisat några närmare detaljer om resultaten av provkörningarna, men har uppgett att prototyperna befinner sig i ett tidigt och relativt omoget stadie.

Läs mer: Analys: Här bör laddplatser byggas för ellastbilar

6 500 beställningar

I februari var Volta Trucks uppe i mer än 5 000 förbeställda ellastbilar. Serietillverkningen var då satt att börja mot slutet av 2022, med målet att producera 5 000 ellastbilar 2023. 

I dagsläget har Volta Trucks tagit emot över 6 500 beställningar på bolagets ellastbilar, till ett värde av över 14 miljarder kronor. Som en följd av försenade leveranser har Volta Trucks behövt förlänga testfasen. Målet är dock fortfarande att de första kunderna ska få sina fordon redan i år, enligt Di Digital.

Växer snabbt

Den fullskaliga produktionen väntas starta i februari 2023.

Volta Trucks har under en 18-månadersperiod under 2020–2021 växt från 20 till 450 medarbetare och finns i 10 länder. 

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt