Fordon

Svenska uppstickaren Volta Trucks drar in 2,5 miljarder kronor

Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild. Foto: Volta Trucks

Från miljonregn till miljardregn. Med 5 000 förbeställningar på ellastbilen tar Volta Trucks hem storkovan i en ny investeringsrunda.

Publicerad

Det går bra för den svensk-brittiska lastbilstillverkaren. Under hösten 2021 drog Volta Trucks in nya investeringar på 377 miljoner kronor i en serie b-runda – då med 2 500 ordrar på den första ellastbilen, Volta Zero.

Kort därefter inledde bolaget ett samarbete med den tyska logistikjätten DB Schenker, som vill ha 1 500 fordon levererade under tre år. Det är den största beställningen hittills av ellastbilar i Europa.

I dagsläget är Volta Trucks uppe i mer än 5 000 förbeställda lastbilar, med ett samlat värde på mer än 15 miljarder kronor. Och nu har bolaget tagit in investeringar på ytterligare 230 miljoner euro, nära 2,5 miljarder kronor. Serie c-rundan leddes av den tidigare investeraren, New York-baserade Luxor Capital Group. Även Byggmästare Anders J Ahlström i Stockholm utökade sitt innehav, skriver Volta Trucks i ett pressmeddelande.

Ska täcka prototyper av Zero

Pengarna ska täcka företagets prototyper av den 16 ton tunga Zero-modellen, för slutgiltiga tester och utvärdering från kunder i London och Paris. Finansieringen kommer att bära Volta Trucks fram till inledningen av serietillverkningen, som är tänkt att dra igång mot slutet av 2022. Pengarna täcker också utvecklingen av de något lättare versionerna, på 7,5- respektive 12 ton.

Produktionsmålet för 2023 är 5 000 ellastbilar, med 14 000 under det följande året och 27 000 tillverkade under 2025.