Fordon

Här är Volvos nya helelektriska syskonmärke

Fram till 2025 ska Geometry ha tio modeller i utbudet. Foto: Geely
Foto: Geely

Ett nytt globalt elbilsmärke – och en ny standard. Så beskriver Volvos moderbolag Geely sitt nya märke Geometry, som bygger på Geelys strategiska mål att bli en av världens tio största bilkoncerner.

Publicerad

Inom kort drar den stora bilmässan i Shanghai igång. Ett bolag som inte ville drunkna i floden av nyheter var kinesiska Geely. Istället passade bolaget på att lansera ett nytt globalt inriktad elbilsmärke, under ett specialevenemang i Singapore. Företagskoncernen, som utöver det egna märket redan har Volvo, Lynk&Co, Lotus, Polestar, Proton och Smart i sitt stall – lägger nu till Geometry.

– Geely är en stark och aktiv spelare inom området ny energi. Vi styrs av teknisk innovation och är fast beslutsamma om att bli en global ledare i segmentet. Geometry är vårt svar på hur industrin ska se ut i framtiden, och det är en representation av våra ideal, säger An Conghui, ordförande för Zhejiang Geely Holding Group och vd för Geely Auto Group, i ett uttalande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här