Här är Volvos nya helelektriska syskonmärke

2019-04-16 08:14  

Ett nytt globalt elbilsmärke – och en ny standard. Så beskriver Volvos moderbolag Geely sitt nya märke Geometry, som bygger på Geelys strategiska mål att bli en av världens tio största bilkoncerner.

Inom kort drar den stora bilmässan i Shanghai igång. Ett bolag som inte ville drunkna i floden av nyheter var kinesiska Geely. Istället passade bolaget på att lansera ett nytt globalt inriktad elbilsmärke, under ett specialevenemang i Singapore. Företagskoncernen, som utöver det egna märket redan har Volvo, Lynk&Co, Lotus, Polestar, Proton och Smart i sitt stall – lägger nu till Geometry.

– Geely är en stark och aktiv spelare inom området ny energi. Vi styrs av teknisk innovation och är fast beslutsamma om att bli en global ledare i segmentet. Geometry är vårt svar på hur industrin ska se ut i framtiden, och det är en representation av våra ideal, säger An Conghui, ordförande för Zhejiang Geely Holding Group och vd för Geely Auto Group, i ett uttalande.

Med märkeslanseringen visade man även upp en första modell som kort och gott går under namnet A. Bilen i fråga är en produktionsnära sedan som kommer med en del intressanta fakta.

Enligt Geely ska det hela bygga på exklusivt utvecklade plattformar. Likt Polestar ska bilarna säljas via nya kanaler. Fram till 2025 ska Geometry ha tio modeller i utbudet.

Snabbladdning på 30 minuter

Tittar man på specifikationerna rör det sig om ett batteripack på 51,9 alternativt 61,9 kWh. Det tidigare ska ge en räckvidd enligt gamla NEDC-körcykeln på 410 km och det senare ska komma upp i 500 km. Energiförbrukningen anges till 13,5 kWh/10 mil.

Drivlinan klarar av att leverera 120 kW och 250 Nm, vilket absolut är tillräckligt, men långt ifrån vad många andra elbilar har (ex har Kia E-niro 150 kW och 395 Nm). För de som vill roa sig med accelerationsövningar kan nämnas att 0–100 km/h går på 8,8 sekunder. Snabbladdning, 30–80 procent ska vara avklarat på en halvtimme, dock nämns det inget om vilken effekt som krävs för att uppnå detta.

Utöver den vanliga raddan med förarassistenter och säkerhetsfinesser ska Geometry A vara utrustad med L2+ intelligent drive, en form körassistent liknande vad Tesla, Mercedes och Volvo har.

Läs mer: Lexus: Vår teknik är bästa medelvägen

Vid lanseringen avslöjade Geely att de redan fått in 27 000 beställningar på bilen, varav 18 000 kommer från andra länder än Kina. Bland annat nämndes Singapore, Norge och Frankrike.

Det kinesiska priset startar på 210 000 respektive 230 000 yuan, vilket motsvarar 290 000 respektive 317 000 kronor.

Ny Teknik har ställt frågan om när det globala märket kommer att marknadsintroduceras i Europa – och vilka priser vi kan vänta oss här, men har inte fått något besked om detta.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt