Fordon

Globemaster ska lyfta svensk insatsstyrka

C-17 Globemaster klarar primitiva landningsplatser
C-17 Globemaster klarar primitiva landningsplatser

Regeringen väntas idag föreslå att Sverige deltar i inköp och drift av tre transportplan av typen Boeing C-17 Globemaster för internationella insatser. Planen stationeras i Ungern.

Publicerad

Enligt SvT Aktuellt ska Sverige tillsammans med 14 andra europeiska länder skaffa planen för att snabbt kunna sätta in den europeiska insatsstyrkan för uppdrag på olika håll i världen.

De flygplan som idag används av svenska flygvapnet för transportinsatser, Transportflygplan TP-84, eller C-130 Hercules, är för litet och har för kort räckvidd. I Sverige finns 8 sådana plan.

Flera europeiska länder väntar på att Airbus ska börja leverera transportplanet A400M, som dock inte kommer i luften förrän tidigast nästa år.

I väntan på A400M planerades tidigare för att insatsstyrkan skulle transporteras av inhyrda Antonov An-124, med bas i Leipzig eller Halle i östra Tyskland.

De Globemasterplan som nu ska användas är mycket stryktåliga och kan starta på korta landningsbanor som inte behöver vara asfalterade.

Sådana egenskaper är utmärkande för C-130 Hercules, som är ett propellerdrivet flygplan. Globemaster är jetdrivet.

Boeing C-17 Globemaster lastar 77,5 ton och har en räckvidd på ca 4500 km. Hastigheten ligger runt 800 km/h.

Ukrainska Antonov An-124 lastar 122 ton och har en räckvidd på 4300 – 5250 km. Hastigheten är 800 km/h.

Airbus A400M är ett propellerdrivet transportplan som lastar 37 ton och får en räckvidd på 3300 km. Hastigheten ligger runt 560 km/h.

Lockheed Martins C-130 Hercules är också ett propellerdrivet plan. Det lastar 20 ton och har en räckvidd på 3800 km. Marschhastigheten ligger på 550 km/h.

Världens absolut största transportplan är Antonov An 225 Mriya som lyfter 250 ton. Ett enda plan finns i flygbart skick. Det användes i slutet av 1980-talet när Sovjet planerade att bygga en egen rymdfärja och behövde ett plan för att transportera rymdfarkosten.