Fordon

Flygmotorfabriken GKN varslar 350 anställda

Foto: GKN Aerospace
Så här ser det första serietillverkade Gripen E för det svenska försvaret ut. Foto: Johan Kristensson
Så här ser munstycket ut. Det är 2,3 meter högt. Vulcain 2.1 NE-hårdvaran är utvecklad av GKN Aerospace under ett ESA-finansierat utvecklingsavtal med Ariane Group som huvudpartner. Foto: GKN

Cirka 200 tjänstemän och 150 kollektivanställda varslas om uppsägning på GKN Aerospace i Trollhättan, som tillverkar avancerade motordelar för flygplan och rymdraketer.

Företagets ekonomi har drabbats hårt av flygbranschens tvärstopp under coronapandemin.

”Vi ser heller inte att det finns en ljusning i närtid, efterfrågan på nya civila flygmotorer är mycket lägre under en lång tid framöver”, säger Martin Thordén, vd för GKN Aerospace Sweden, i ett pressmeddelande som TTELA citerar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här