Fler t-banetåg skenade i helgen

2010-02-23 15:05  

Tunnelbanetågen i Stockholm har i helgen skenat, kört in i stoppbockar och obehörigt passerat stoppsignaler.

Det är inte bara ett utan flera tunnelbanetåg i Stockholm som har haft svårigheter att bromsa ordentligt i helgen under rådande vargavinter.

Kylan, snön och isen ledde i helgen till att inte bara ett t-banetåg utan flera tunnelbanetåg förlorade bromskraften.  

Det visar trafikbolaget MTR Stockholms anmälan till Transportstyrelsen om händelserna,

Enligt anmälan, läs den här, så är det flera tunneltåg med tre vagnar av nyare modell, kallade C20-tåg, som haft dålig bromsförmåga i helgen.

Hittills har det varit känt att ett tåg med passagerare skenat förbi flera stationer i centrala Stockholm utan att kunna stanna på lördagskvällen.

Men även vid fler tillfällen har tåg inte kunnat bromsa. MTR har ännu inte hunnit dokumentera samtliga händelser men nämner att tomma tåg vid två tillfällen kört in i stoppbockar.

Vid andra tillfällen har tågen inte kunnat stanna vid stationer. Det gäller inte bara tåget som for förbi stationerna längs med gröna linjen utan tåg har också kört förbi stationerna Högdalen och Rågsved utan att kunna stoppas.

Det finns också fler händelser med dålig bromsförmåga som MTR Stockholmuppger att man ännu inte hunnit dokumentera.

—MTR Stockholm har anmält sammanlagt sex händelser, säger Stefan Sollander, som jobbar med teknikfrågor på Transportstyrelsens järnvägsavdelning till Ny Teknik i dag.

Tågen har svårt att bromsa när de kör i hastigheter kring 8 kilometer i timmen, uppger han innan samtalet bryts på hans mobil.

Enligt anmälan bedömer MTR att tågen inte kunnat bromsa just på grund av snö och isbildning på fordonen.

”Fordonen har en blockbroms och en snöputsbroms, som tydligen inte räcker till.” skriver MTR.

Två tåg har tagits ur trafik för ytterligare ytterligare undersökas tekniskt.

Och MTR har beslutat att tunneltågen bara får köras i tunnelsystemet, där det råder plusgrader, innan tre kriterier uppfyllts:

1) Tågen får inte ha tekniska brister.

2) Vagnarna ska vara avisade.

3) Banan ska vara bättre snöröjd.

Läs rapporten här

Relaterade dokument

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt