Estländare lanserar elbil med tre hjul

2019-07-16 10:30  

En trehjulig elbil med espressobryggare ombord och möjlighet till vertikal parkering. Galet eller genialt? Företaget bakom planerna söker nu gräsrotsfinansiering.

Bilen presenterades förra året av det estländska bolaget Nobe Cars i en crowdfundingkampanj som bland annat uppmärksammades av Teknikens Värld. Hittills har ett par prototyper tillverkats. Nu söker bolaget 100 000 dollar, ungefär 930 000 kronor, för att kunna genomföra tester och kicka igång produktionen.

Modellen som kallas för Nobe 100 har plats för tre personer. Bilen kan köra 26 mil på en laddning. Med ett portabelt extrabatteri ges ytterligare 5 mils räckvidd.

Bilen har trehjulsdrift, väger 600 kilo och går från 0-100 km/h på under sex sekunder. Maxfart är 130 km/h och maximal drivkraft 72 kW. Hela fordonet ska, enligt tillverkaren, vara återvinningsbar.

Hyllning till första bilen

På frågan om varför bilen bara har tre hjul svarar bolaget så här: ”Tre hjul ger mindre friktion än fyra. Det betyder att man kan komma längre på en laddning. Tre hjul ger också mindre utsläpp av partiklar från däcken.”

hemsidan skriver Nobe också att trehjulskonstruktionen är en hyllning till Benz patenterade motorvagn, som räknas som den första bilen med intern förbränningsmotor och som byggdes 1885.

Enligt Roman Muljar, vd för Nobe Cars, behöver fordonet inte krocktestas eftersom det klassas som en elektrisk trehjuling och inte som en bil.

Planen är småskaliga fabriker

Hur tror du att det skulle klara sig i krocktester?

– Vi har gjort simuleringar och bilen klarar sig bra. Det finns finns en ganska massiv deformationszon längst fram. Bilen har en mycket stadigare stomme än genomsnittsbilen och det är stor skillnad om du slungar 600 kilo eller 2 000 kilo mot en vägg. Vi tror på att trafik behöver bli lättare. Det är dags att göra något annorlunda, säger han till Ny Teknik.

Med hjälp av en lyftanordning som monteras på en vägg kan fordonet dras upp så att det parkeras vertikalt. Tanken är att spara vägyta.

Bolagets plan är att etablera småskaliga fabriker, som tillverkar max 2 000 bilar per år, för att inte behöva slösa energi på båttransporter.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt