En svensk elbil i sikte

2008-01-14 07:36  

Saab och GM ska utveckla en liten elbil för storstäder. Den ska kunna laddas både vid körning och via ett vanligt eluttag. Samtidigt ställer Saab och Volvo upp med tio elhybridbilar i ett nytt projekt tillsammans med Vattenfall och ETC Battery.

Det är tidningen Miljörapporten som avslöjar Trollhätteföretaget Saabs planer på en citybil.

- Vi ska ta fram en konceptbil, men det är tekniken som ska visas upp, inte bilen i sig, säger Gunnar Olsson, projektledare på Saab, till Miljörapporten.

Idén kommer från Saabs ägare, amerikanska General Motors, och projektet är ett GM-uppdrag. Arbetet ska starta inom kort och konceptbilen ska visas upp under 2009.

Projektet beräknas kosta 17 miljoner kronor och Saab har ansökt om 3,8 miljoner kronor från Energimyndighetens anslag för fordonsforskning.

Hoppas på mirakelbatteriet i Nol
Hos Energimyndigheten ligger också en ansökan om bidrag för ett betydligt större elbilsprojekt, enligt Miljörapporten.

Det är Saab, Volvo, Vattenfall och Energimyndighetens skötebarn ETC Battery and Fuelcells Sweden AB i Nol som vill demonstrera hur ”en kundattraktiv helhetslösning för plug-in-hybrider skulle kunna se ut”.

Saab och Volvo ställer upp med tio elhybridbilar, Vattenfall tar fram teknik för att ladda bilarna på ett effektivt sätt och ETC Battery ska bidra med sina nyutvecklade, laddningsbara litiumjonbatterier för bilar.

ETC Battery har tillgång till ett nytt katodmaterial - litiumjärnfosfat, LiFePO4 - som är överlägset befintliga katodmaterial när det gäller säkerhet, kostnad och miljövänlighet, enligt Energimyndigheten.

Kostnaden för det projektet beräknas till 62 miljoner kronor och företagen ansöker om 30 miljoner i bidrag. Även här planerar man att ha bilar i trafik under nästa år.

Björklund drömmer om en svensk elbil
Den svenska fordonsindustrin ställer stora förhoppningar på den kommande forskningspropositionen det gäller utvecklingen av elbilar.

Arbetet med forskningspropositionen leds från utbildningsdepartementet där folkpartiet regerar med förre folkpartiledaran Lars Leijonborg som forskningsminister och nuvarande folkpartiledaren Jan Björklund som departementschef.

Och Jan Björklund drömmer om en svensk elbil.

- Om Sverige blir först med en riktigt bra elbil kan det bli en stor exportframgång, skrev han i en debattartikel i DN i fredags.

Han skriver att Sverige i forskningspropositionen bör satsa stort på att universitet och tekniska högskolor i samarbete med de svenska biltillverkarna och utvecklingsbolagen i branschen tar fram kommersiellt gångbara elbilar och elhybridbilar.

Avbön för etanolsatsningen
Jan Björklund tror mer på eldrivna bilar än på bilar med biobränsle. I debattartikeln gör han i princip avbön för regeringens hittillsvarande fokus på en svensk bioenergiindustri och fordonsbränsle baserat på grödor.

Han ställer i stället hoppet till elektriciteten – en av mänsklighetens mest geniala uppfinningar.

- Eldrivna fordon har fördelen att vi inte binder oss till en viss råvara eller metod för att producera energin. En motor som går på el i kombination med effektiva batterier fungerar oavsett hur elen produceras, menar Jan Björklund.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt