Fordon

Elmotor tar planet tyst till gaten

Elmotorer monteras i provplanets noshjul. Foto: DLR

Elmotorer i noshjulet på flygplanet minskar bullret och utsläppen på flygplatsen. Airbus har testat.

Publicerad

På flygplatsen Finkenwerder utanför Hamburg genomförde Airbus, Lufthansa och flygforskningsinstitutet DLR markförsök under sommaren på en Airbus A320.

I noshjulet hade man monterat elmotorer med effekten 50 kW, fullt tillräckligt för att kunna köra omkring planet på marken i 15 km/h. Motorerna får el från en bränslecell som placerats i bagageutrymmet. Vattnet som bildas vid reaktionen mellan väte och syre används som spolvatten i planets toaletter.

Genom att vänta med att starta jetmotorerna tills planet kommit ut på startbanan, liksom att stänga av dem så fort planet stannat vid en landning, kan en A320 vid normalanvändning spara mellan 200 och 400 liter flygbränsle per dag.

Dessutom minskas drifttiden för motorerna med upp mot 1200 timmar på ett år, även där en besparing underhållsmässigt.

Mellan fyra och åtta år tror utvecklingsingenjörerna vid DLR att det kan ta innan eldrivna noshjul blir vanliga på flygplanen.

För att få upp hastigheten planerar man att testa navmonterade motorer i noshjulet med effekten 100 kW. Då kan planet köra i omkring 50 km/h på flygplatsområdet.