Dyrare dieselnota för lurad VW-ägare

2015-09-30 11:33  

Bilägarnas bränslenota blir högre. Det kommer att bli effekten av att Volkswagen tvingas skruva på motorerna för att få ner kväveoxidutsläppen, enligt en professor i motorförbränningsteknik.

– Konsumenten kommer förmodligen att märka att i praktisk körning så blir förbrukningen lite högre, det är ju klart därför man har gjort det, för att få en låg dieselförbrukning, säger professor Ingemar Denbratt vid Chalmers.

Kväveutsläppen och bränsleförbrukningen står i motsatsförhållande till varandra, ju mindre bränsleförbrukning, desto mer kväveoxidutsläpp. Själva ingreppet för VW är inte särskilt svårt, även om det rör sig om väldigt många bilar.

– Man behöver inte byta en massa komponenter, utan det här är fullt görligt, säger han.

Ytterligare en följdeffekt blir i praktiken mer koldioxidutsläpp. Men med ingreppen kommer Volkswagen ändå att leva upp till certifieringskraven vad gäller utsläppen av koldioxid, enligt Ingemar Denbratt. Detta eftersom de berörda dieselbilarna i de fejkade testerna släppte ut mer koldioxid, till följd av lägre kväveoxidutsläpp. På landsvägen blev sedan effekten tvärtom, lägre koldioxidutsläpp än i testerna, men mer kväve i stället.

Christer Karlsson, professor vid Köpenhamns Business School och expert på fordonsindustrin, bekräftar att bättre rening av kväveoxider ger mer bränsleförbrukning som effekt. Därför räcker det inte för Volkswagen att bara ta bort den manipulerade programvaran:

– Det här är inte något som man skruvar till. Man kan ta bort programvaran så att den renar bättre från kväveoxid men då drar bilen mer bränsle. Det här är inte en möjlig ekvation och något måste göras om och det har inte Volkswagen svarat på ännu, säger han.

Christer Karlsson menar att om VW ska få ned såväl utsläppsnivåerna som att se till att bilarna inte drar mer bränsle behövs drastiska åtgärder:

– Då behövs motorn byggas om på något sätt. Det finns nyare motorer som har bättre funktioner men hur man ska få det i de gamla motorerna vet jag inte.

Det handlar ju om elva miljoner bilar. Det låter som ett jätteproblem för VW?

– Det är just vad det är. Jag har inte hört att någon kunnat förklara hur de ska lösa att kunden inte på något sätt blir lurad.

Claes Jerveland, Volkswagens chef i Sverige, ber kunderna om ursäkt. I dag ska han också förklara sig för miljöministern, men ville när han anlände till Miljödepartementet inte ge några kommentarer.

Tidigare på morgonen kommenterade han i Sveriges Radio.

– Vi har tagit till oss av det här och beklagar och vill be alla våra kunder om ursäkt, nu gäller det att se framåt, sade han i P1 Morgon.

Bolaget jobbar nu i Tyskland på att ta fram den tekniska lösning som krävs för att åtgärda bilarna.

– Då kommer man att sätta in en ny teknisk lösning och exakt vad det är, är för tidigt att gå in på. VW jobbar på en teknisk lösning och nu vill vi ha den testad. När den är godkänd kommer vi att rulla ut den, sade Jerveland.

224 746 bilar berörs i Sverige. Men exakt vilka de aktuella bilmodellerna är vet ingen ännu. Bilägarna kommer att få brev så småningom, enligt Volkswagen.

Företaget har fått kritik för bristfällig information.

– Där förstår jag om medierna trycker på, men saken är den att det här är komplicerad materia. Vi har gett den information vi kan ge, men vi kan lära oss och göra det bättre framöver.

Han själv har också fått kritik för att han varit osynlig under krisen. Men det vill Claes Jerveland inte kommentera.

– Det får andra utvärdera.

Jerveland sade också i radioprogrammet att han är orolig för den imageförlust som nu drabbar Volkswagen.

– Vi beklagar verkligen det här och förstår om kunderna är besvikna. Jag hoppas på fortsatt förtroende från våra kunder.

Han lovade att de åtgärder som ska genomföras för att ändra den aktuella programvaran i svenska VW-bilar ska ske konstadsfritt för kunderna. Men någon annan kompensation ville Claes Jerveland inte gå in på.

Enligt vad Konsumentverket tidigare uppgett för TT skulle dock en svensk kund kunna kräva att få pengarna tillbaka om det visar sig att personen köpt en bil som manipulerats. Men att häva köpet blir en sak mellan kunden och återförsäljaren, förklarar Marcus Thomasfolk informationschef i Volkswagen Group Sverige.

– Den frågan är spekulationer, inte fakta. Men om en kund har klagomål så får man vända sig till återförsäljarna, det är inte annorlunda här än i andra frågor, säger Marcus Thomasfolk.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt