Fordon

Dyrare dieselnota för lurad VW-ägare

Claes Jerveland, Volkswagens chef i Sverige, möttes av journalister då han anlände till Miljödepartementet för ett möte med miljöministern. Foto: Fredrik Sandberg / TT
Dieselmotorn i skottgluggen just nu har den interna beteckningen EA 189 CR. Foto: VW

Bilägarnas bränslenota blir högre. Det kommer att bli effekten av att Volkswagen tvingas skruva på motorerna för att få ner kväveoxidutsläppen, enligt en professor i motorförbränningsteknik.

– Konsumenten kommer förmodligen att märka att i praktisk körning så blir förbrukningen lite högre, det är ju klart därför man har gjort det, för att få en låg dieselförbrukning, säger professor Ingemar Denbratt vid Chalmers.

Kväveutsläppen och bränsleförbrukningen står i motsatsförhållande till varandra, ju mindre bränsleförbrukning, desto mer kväveoxidutsläpp. Själva ingreppet för VW är inte särskilt svårt, även om det rör sig om väldigt många bilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här