De ska lära självkörande bilar riskbedömning

2017-06-20 11:56 Felix Björklund  
Foto: Simusafe

Nio av tio trafikolyckor kommer av den mänskliga faktorn. Men om fordon kan lära sig identifiera människors riskbeteenden – kan olyckor förebyggas. ”Systemet kan göra verklig skillnad för trafikanter i hela världen”, säger Shahina Begum.

Att mänskliga brister och fel ligger bakom de flesta trafikolyckor är känt, men hur ska man få bukt med problemet? Forskare vid Mälardalens högskola, som deltar i projektet Simusafe, tror att intelligentare fordon är en lösning.

– Ytterst ska projektet utveckla datorsystem som kan simulera mänskliga beteenden, med hjälp av artificiell intelligens, virtuell verklighet och andra datavetenskapliga metoder, säger forskaren Mobyen Uddin Ahmed.

Mälardalen ansvarar för ett av nio arbetspaket i Simusafe, och högskolans uppgift är att behandla intelligent dataanalys. Stora mängder information, som hämtats in från trafikanter via bland annat sensorer och simulatorer, ska analyseras för att man ska kunna upptäcka sammanhang och mönster som kan visa på ett ökat riskbeteende. Projektet är EU-finansierat och tanken är att man ska lära bilar att läsa av människors beteende bättre.

– Systemen ska kunna användas i olika typer av fordon för att öka kunskapen om mänskliga körmönster och beräkna risker. Om fordonen kan lära sig räkna ut hur människor kommer agera kan olyckor förhindras. Det är väldigt svårt att utveckla ett så komplext system på egen hand, men i ett stort projekt som Simusafe blir det möjligt, säger Mobyen.

Läs mer: Självkörande bilar ska lära sig av våldsspel

Datainsamlingen görs med tester på sammanlagt 801 personer i olika åldrar och länder, varav 90 personer i Sverige.Testerna kommer dels genomföras på testbanor, men även med hjälp av virtual reality och olika simulatorer. I testerna utsätts försökspersonerna för verkliga förhållanden och trafiksituationer – och ur dessa ska forskarna hämta beteendedata.

– Vi har lång erfarenhet av att analysera stora mängder data. Vi har även arbetat mycket och länge med ”monitorering” av människor, alltså insamling av information om fysiska och mentala hälsotillstånd via sensorer. I det här projektet får vi kombinera de två expertområdena, i syfte att utveckla ett system som kan göra verklig skillnad för trafikanter i hela världen, säger Shahina Begum, biträdande professor i datateknik.

Simusafe-projektet har beviljats finansiering från EU Horizon 2020, det största programmet någonsin för att främja forskning och innovation i Europa.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS