Fordon

De flesta amerikaner kan inte namnge en enda elbil

RIka miljövänner har hoppat på elektrifieringsspåret. Men många amerikaner kan inte ens nämna en enda elbilsmodell. Foto: Coolcaesar/Rektoz

I USA har elbilarna ökat explosionsartat, men 2018 var hälften av de som såldes en Tesla. Det är fortfarande de rika miljövännerna som väljer bort fossila bränslen – undersökningar visar att de flesta amerikaner inte kan namnge en enda elbilsmodell.

Publicerad

Forskarna har väntat på att utvecklingskurvan ska bli skarpare, och nu verkar intresset i USA för elektrifierade bilar äntligen ha tagit fart. Med 361 307 registrerade elbilar och laddhybrider under 2018 ökade försäljningen i landet med 81 procent. Men resultatet skuggas något av att Tesla stod för hälften av försäljningen. Bara Model 3 såldes i 139 782 exemplar. Andraplatsen togs av Toyota Prius, med 27 595 fordon.

Nu bekymras forskare och analytiker över att försäljningen av elektrifierade bilar är så starkt kopplade till trendmodeller, där köparna utgör en relativt ung, förmögen och redan miljömedveten målgrupp. Många anser att försäljningen behöver få en större bredd av modeller för att man ska kunna säga att elbilen är på väg att få ett verkligt genomslag. Exempelvis klarade den etablerade budgetmodellen Chevrolet Bolt bara av att ta en sjundeplats på topplistan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här